Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
hellyarp

Varvmätare Knopmätare Voltmätare

Rekommendera Poster

Halloj! Har köpt en båt där mätarna inte fungerar, vad ska man göra? Tips? (vill dock ej köpa nya)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är även knopmätaren eletrisk?

Kollat alla säkringar?

Kontaktstycken?

Eftersom alla lagt av kan man ju tänka sig att det är nån gemensam matning.

Lite svårt att säga när man inte vet hur det är monterat eller vad för typ av mätare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vad är det för båt?

 

Knopmätaren kallas för logg. Den kan vara av flera typer t ex

- en trycklogg? Dvs skalan börjar på ca 10 knop och mätaren har en vattenslang från ett uttag på motorn?

- givare med yttre paddeljul?

- givare med yttre roterande propeller?

Hur man ska fixa beror på.

 

Varvräknaren går med en sladd från motorn, följ och försök se avbrott etc.

 

Voltmätaren är enklast, koppla loss sladdarna och mät med en multimeter om det finns 12V. Om inte, följa sladden bakåt mot batteriet och mät där du kommer åt. När det blir 12V har du hittat avbrottet.

 

Jag skulle i och för sig kanske inte lägga så mycket energi på loggen. Köp en GPS, i enklaste fall en handhållen. Den visar både fart och riktning när du kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man visste om allt la av samtidigt kunde man ju säga mer säkert om det är samma fel.

Men:

Är det en trycklogg så har ju inte den med övriga att göra.

Varvräknaren är ofta direkt kopplad till motorn enbart om det är en utombordare.

 

Däremot, har varvräknaren en separat plus matning, och loggen är av nån elektrisk typ, kan det ju vara ett gemensamt fel, till och med så enkelt som en säkring!


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tror jag att det är helt skilda fel...

 

Knopmätare, kolla att det inte sitter skit i givaren i vattnet, eller att slangen är klämd. Kolla att vatten kommer fram när du kör.

 

Voltmätare, kolla att det finns spänning fram till mätaren.

Om inte, följ kablarn och leta fel, eller dra nya till lämpligt ställe.

Finns spänning, Byt mätare!

 

Varvräknaren är jag mindre säker på hur den fungerar, får den matning direkt till mätaren kan det ju vara samma fel som för voltmätaren, men på min Johnsson sitter hela kablaget till varvräknaren i reglaget.

Den är dock mycket äldre än din.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hallå om det var en Johnson från 1992 på över 60hk så kan jag kanske hjälpa dig med varvmätaren, om inte själva instrumentet eller klockan som jag säger är trasig?? men det kanske du inte vet.

 

Ta först bort svänghjulet,

där under sitter det en rund ring med olika spolar på,   altså det som fungerar som generator på motorn.

På den ringen så sitter det en liten spole som är som en sensor för varvräknaren och där kan man behöva skrapa bort färg.

Den sensorn sitter längst fram på ringen.

Använd bara en stålborste eller kanske en kniv tills färgen är borta.

sensorn tål en del så den går inte sönder.

 

Och om det blir nåt fel med laddningen så kan det vara nån annan sensor på den ringen som inte får kontakt med svänghjulet.

 

Jag gjorde precis det jag skrev i förrgår och det fungerade jättebra.

 

Om du behöver bilder så kan jag nog ordna det.  lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...