Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
topperh

behöver man bottenmåla första året?

Rekommendera Poster

Hej

kan man köra en säsong utan bottenmålning

se var vattenlinjen kommer och måla sedan?

racingsegelbåtar har väl inte bottenmålat.

ska ha båten på västkusten.

Mvh

J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan kan man säkert men det lär bli en hel del beväxtning i saltvatten. Kan du inte kolla bilder på din båtmodell på nätet och måla med marginal under vattenlinjen, då har du iallafall det mesta målat. Och fixa det 100% nästa år.

Mvh

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på dina tidigare inlägg. Är båten en Hög Rodd 465?

Hittade inte exakt den båten, men väl en 460. Det var ju en plasteka på 15 fot typ Smögen 45;a. Kan inte väga många kilo. Måste va enkelt att ta upp och göra ren i botten, några ggr per sommar. Å andra sidan går det nog ganska fort att få en skitrand att måla efter.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den såg ju mycket stabilare ut än den jag såg bild på. Idag börjar man ju att förespråka bottenregöring framför bottenmålning av miljöskäl. Det kommer nog efterhand båtbottentvättar på många ställen efter kusten. Din båt är ju ganska lämplig för det.
Å andra sidans ett är det ju som jag skrev att det ganska snart bli skitigt på den del som ligger i vattnet och med en båtkärra och en upptagningsramp är det ju enkelt att ta upp för rengöring och ev bottenmålning.
Jag bruka ta upp och sjösätta den lilla båten uppe till vänster med en båtkärra, en liten bohusjulle i plast. Det är ett äventyr varje gång pga den djupa kölen. 
Skall du bottenmåla behöver du ju lägga på en epoxigrundfärg för att täta gelcoaten och få fäste för bottenfärgen.

tommy 

post-945-1394234627,3218_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta upp den igen är väl lite knöligt

båten väger 350 sedan så väger motorn 100 kg.

kanske ska göra så som pj nämde och måla med marginal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lägg i båten utan att måla....Om nån vecka kan du låna en kärra att dra upp henne och då har du färdig markering på hur just din båt ligger..

Eller köp en kärra att ha henne på om du har en säker plats hemma, då slipper du att bottenmåla överhuvudtaget. Väldigt arbetsbesparande i längden och dessutom bäst för miljön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Racesegelbåtarna kör vi mkt riktigt ofta utan bottenmålning, men då är det istället gelcoat hela vägen och båtarna lyfts upp 5-10 ggr (inför varje kappsegling) per år för rengöring  polering.

Jag kan definitivt inte svara på hur ni bör/brukar göra med plastbottnar..

Men lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rekommenderar attt du lägger i båten en tid för att få en markering var du ska ha vattenlinjen. Ta upp båten och lägg på VC Tar och därefter VC 17. DÅ slipper du beväxtning

Lycka till med din nya båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...