forgus31 139 Postad 22 Maj , 2006 Ja motorer kostar att hålla igång. Man får nog räkna med en kostnad på minst 5000 kr per år för värdeminskning reparationer. 100 kr/timme blir det väl. Vi lär köra ung 50 timmar per år enl. reservdelsmannen jag köpt delar av. Men det får det vara värt. Lycka till med den helrenoverade motorn. Reservdelsmannen sa att de här gamla motorerna håller längre än de nya. Men vem vet sådant i förväg. Han trodde heller inte att man håller reservdelar i 30 år som VP verkar ha gjort hittills. Det innebär ju att när reservdelarna är slut så är motorn snart det också. Om ingen annan ger sig på att tillverka åtminstone de frekventa delarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sven-Erik 0 Postad 24 Maj , 2006 Hej! Ett litet tips till alla som kör motor ibland! Köpte nyss själv en katamaran med två motorer varav den ena använts mycket för laddning och ingen körts mer än 2000 varv. Den som körts mest förbrukade en del olja enligt säljaren. Den drog så mycket att vid första bytet fanns nästan ingen olja kvar trots att jag kollat 50 timmar tidgare. Jag trodde då att förbrukningen berodde på s.k. glasning i cylindrarna vilket kan uppstå när belastningen varit låg under lång tid. Jag beslutade då att köra den stenhårt = fullgas när den blivit varm. Jag har gjort så i 10-minutersintervaller under en tid och nu är oljeförbrukningen helt normal. Ett tips är alltså att inte vara så rädd för att belasta motorerna. De är gjorda för det och mår precis som vi bra av motion, dock i lämplig mängd och väl uppvärmda. Kör hårt! Sven-Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 25 Maj , 2006 Hej Sven-Erik! det var ju intressant! Båtens förra ägare körde under dom 8 år han hade båten med 1400-1500 rmin och gjorde då mellan 4 o 5 knop. Med folding-propellern som vi har i drevet kommer man nu upp max 2400 -2500rmin dvs mellan 6 o 7 knop. Meknikern menar dock eftersom jag bytt kolvar, kolvringar och slipat cylinderfodret bör jag dom första 50timmarna inte varva upp mer än till 1500rmin och inte köra på tomgång mer än 5minuter. Vad säger ni om detta? mvh Konstantin PS Vad innäber glasning, bildas det en hinna av olja på cylinderväggarna som kolvringarna planar på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 25 Maj , 2006 Glasning är att cylinderväggarna har polerats så blanka att oljan inte längre fastnar. Då slits cylinder och kolvringar ner mycket snabbt. Det är därför man honar en cylinder i samband med renovering. Ett honingsverktyg (rätt använt) skapar diagonala slipränder längs cylinderväggarna, vars syfte är att binda smörjoljan när motorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Maj , 2006 Detta var intressant. Inget jag hört talas om tidigare. På längre sträckor med motor kör vi med MD11C (23hk) i c:a 5 knop. Då utnyttjar vi kanske 20 % av effekten. Den går då mycket billigt och går tyst och drar c:a 2 l timmen. Det kanske är dåligt för motorn i detta avseende? Kan vara fel att sätta in för stor motor sett ur detta perspektiv. Men å andra sidan är väl det här inget stort problem och går att åtgärda med en sotningssats och en honing. Där jag köpte reservdelarna tyckte man att jag skulle köra in kolv/foder med 70 % effektuttag. Det var väl med tanke på glasningsfenomenet då. Det blir väl hårdare anliggning mellan kolvringar och cylinderlopp när gastrycket ökar med ökat effektuttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sven-Erik 0 Postad 14 Juni , 2006 Hej igen! Glasningsproblemet har ni ju förklarat så bra så det kan vi lämna. Att slippa ifrån det är ganska enkelt. Kör aldrig mer än ett par timmar utan gasa ur en 3-4 minuter så slipper ni problemet. De som drabbas är de som är för försiktiga. Sven-Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 15 Juni , 2006 Tack för tippset Sven-Erik! mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 19 Juni , 2006 Tack Konstantin och andra for en intressant thread vad galler VPs dieslar. Generellt, och jag ar da verkligen generell sa mar ju diesel motorer battre om de gar under langre tid och under relativt hard belastning - jamfort med bensinare. De ar moa byggda for att arbeta hardare under langre tid. Kor ma pa annat vis sa riskeras bland annat uppbyggnad av koks och fojande ventilproblem. Nu lite spekulation. I manga driftsfall, speciellt pa en segelbat, borde en bensinare vara ett battre val. Litet anvandande, lag belastning, langre perioder av endast batteriladdning, etc, etc. Varfor valjer vi da dieslar? (Brand)Sakerhet och driftsakerhet generellt ar sakert de ledande argumenten. Pa den har sidan Atlanten, sa ar bensinare mkt vanliga (lagre inkopspris och snabbare return on investment da folk inte behaller sina batar sa lange), aven pa segelbatar. Dieslar ar MYCKET ovanliga i motorbatar under 35 fot, till och med darover forekommer ofta dubbla bensinare. (blah) Allt lika, sa skulle jag utan tvekan valja en diesel, men ocksa se till att den far motion sa den haller sig frisk och pigg. Konstantin; Folj din mekanikers rad och se till att kora in motorn ordentligt. Men kor pa lite varierande vavtal under perioden sa slitage fran vibrationer etc inte satter sig i samma spar. Jag skulle ocksa byta olja efter denna inkorning. Bade for oljebytet som sadant men ocksa for att fa en chans att kika pa oljan kvalitet och vad som eventuellt samlat sig nere i traget. Men, ratt skott haller din motor i 30 ar. Vad galler toppvarv, sa leta upp vad som ar ratt toppvarv for din motor, och se till att du har en propeller som gor att du kommer i narheten av detta. Cruising speed ligger sedan 10-20% lagre. I VPs manual for din motor anges: Full throttle: operating range: 3200–3600 r/min. The maximum cruising speed is the maximum speed reached minus approx. 300 r/min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 13 April , 2007 Hej på er igen! nu efter nästan ett år mår min MD2030A mycket bra når utan belastning 3600 rmin och med min faltpropeller är 2400 rmin max, detta är jag nöjd med, (ca 7 knop utan sjögång) vid dessa varvtal märker jag dock att varvtalet kort sjunker till 2000 och ibland stannar motorn t.o.m. Vid varvtal runt 2000 har jag inga problem. Jag har beskrivit problemet i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=152393 Vad jag har lärt mig av detta är att man bör motionera motorn i extremfall också, så att man vet hur mycket den tål i nödsituationer. mvh Konstantin PS Jag tackar alla som tippsat mig och även initiativtagarna till denna sajt. Finns det något liknande i andra länder, Tyskland, Danmark, Norge? DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser