Konstantin 0 Postad 29 April , 2006 Hej jag heter Konstatin och var en lycklig innehavare av HR 312 Scandinavia, Byggår 1984, med en Volvo-Penta MD2030, byggår 1993, 28hp, 21kW, tills nedan beskrivna felbild iaktogs förra hösten. Jag bor och jobbar i Grekland. Här är erfararna och pålitliga motormekaniker svårt att hitta och jag fick tippset av en god vän Olle i Göteborg att bl. a. rådfråga er om tipps här på maringuiden. Felbild som jag iakttagit: Motorn har aldrig under min ägo sedan 2004 varvat mer än ca 2200 r/min (enligt verkstadshandboken är varvtalet 3600 r/min angivet) Plötsligt i höstas började motorn att avge svart rök från avgaserna, (akterspegel markant svart) Vid tomgång avger motorn ingen rök men vid ca 1500 r/min kommer svart rök Vid belastning kommer motorn endast upp i 1500 r/min vid full gas Oljan har blivit mycket svart redan efter ca 5 timmars körning I luftintaget är det svart sot liknande det ifrån avgasröret Vid motorgång kommer först svag, (vid 1000 r/min) och sedan rikligt, (vid 2000 r/min) luft, (ofärgad) ut från luftintaget! Luftintaget har inget filter utan ett påskruvat galler. Följande åtgärder har vidtagits: Byte av insprutningsnålarna, (alle tre) och genomgång av spridarna, enligt mekanikern var dom igensotade. Inställning av ventilerna enligt verkstadshandbok.Vid denna inställning iakttogs att ena vipparmen var stiftet som trycker på ventilen intryckt i vipparmen så att det inte gör att exakt ställa in ventilspelet 0,20mm. Hur kan detta ske? Vipparmarna verkar vara av aluminium med intryckta stift av stål. Lyft av topp, rengöring samt byte av alla packningar Åtgärderna uppräknade ovan ledde tyvärr inte till någon förändring av felbilden. Mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 April , 2006 Fråga även på www.drevis.se där Fredrik snabbt svarar. Han har massor av erfarenheter . Själv kan jag bara gissa att någon ventil inte fungerar som den ska. Kanske en ny vipparm då det verkar som att någon cylinder blåser ut tillbaka i insuget. Var det en insugsventil som hade dålig vipparm? Jag skulle byta den trasiga vipparmen och se om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nirilli 0 Postad 29 April , 2006 Svart rök tyder på att du förbränner smörjolja. På något sätt är motorn inte tätt och du får kompesson i vevhuset.Om det är en kanring som är trasig eller en ventil som läcker eller något annat som gör att kompressonen går ut ur cylindern och ner i vevhuset. Det är troligtvis inte ett insprutnings problem. Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2006 Förbränd smörjolja brukar bli blåaktig. Tror mer på att det är oförbränd diesel. Kanske från den cylinder som har en ventillyftare som är svårställbar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 30 April , 2006 Svart rök = oförbränt bränsle Vit rök = vatten Blå rök = olja Det är tumreglen, men visst kan det man bli lurad någon gång. I ditt fall låter det som en ventil som inte stänger som den ska. Svart rök kan man få när pumpen krånglar också, lågt eller ojämt tryck så det kan vara klokt att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 April , 2006 Instämmer med föregående talare, någon typ av ofullständig förbränning är oftast anledningen till svart rök. Teorin om att det är en insugsventil som inte fungerar som den ska låter ju mest trolig eftersom du får ut svart sot även i insuget. Lycka till/Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 1 Maj , 2006 det är en insugningsventil på den defekta vipparmen. Jag kommer att byta ut den och sedan låte mäta kopressionen! mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 2 Maj , 2006 Jag har monterat ut vipparmarna och i en av dom verkar stiftet vara intryckt, se bild, (övre vipparmen på bilden)! Har någon en förklaring för detta? Dom vipparmar jag har sitter stiftet på en kula och är rörlig i alla led. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 2 Maj , 2006 Endast ett av vipparmarna är funktionsdugligt, se bild! Har någon liknande erfarenheter med slitna vipparmar? VP har ersatt denna typ med fast stift! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 2 Maj , 2006 Jag har en 2030C och är nyfiken på konstruktionen. Vad är det som håller stiftet uppåt egentligen? Om stiftet slagit igenom så krävs det nästan att ventilen på ngt sätt spärrats. Brusten ventilfjäder? Krokig ventil? Mvh Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 3 Maj , 2006 Hej Anders, vipparmarna jag har på min MD2030A, (vad är det för skillnad mellan A,B,C,D är den nyare revisioner på samma motor?) är tror jag gjutna i alluminium och har en kulled av stål där kulleden är intryckt i gjutgodset, se bifogade bild. Kulleden och därmed stiftet är rörligt. Den här typen av vipparmen tillverkas inte längre av VP. På den nya vipparmen sitter stiftet av stål fast och har en elliptisk form, jämfört med cylinderformen på dom gamla vipparmarna. mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 3 Maj , 2006 Jag ska ta en titt i min motor, tror att jag kan se en vipparm genom oljepåfyllningslocket. Det är en del småskillnader mellan A,B,C,D-varianterna, men jag har ingen aning om vipparmarna har bytts till annan konstruktion. Främst är det expansionskärlet som blev större på C och framåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 3 Maj , 2006 Seglarvänner här kommer en bild till i pusslet, nämligen ventilkåpan, nederst delen på bilden täcker luftintagen och överste delen ventilspelet. Cylinder 1 ligger till höger på bilden och cylinder 3 till vänster. Här kan man iaktaga att delen av kåpan som täcker luftintagen för cylinder 1 och 2 är torra och sotiga medan delen som täcker luftintaget för cylinder 3 är klibbig-sotig. Cylinder 3 är den med den trasiga igentryckta stiftet på vipparmen. På nästa inlägg lägger jag en bild på luftintagen på cylinderhuvudet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 3 Maj , 2006 Här kommer bilden med luftintagen på cylinderhuvudet. Till höger ser ni intaget för cylinder 1. Här kan man iakttaga hur luftintagen för cylinder 1 o 2 är torra sotiga och att intaget för cylinder 3 är klibbig sotig. Jag vet nu inte hur intagen skall se ut torra, utan sot eller klibiga. En aukt. VP mekaniker som servar båtarna för en känd svensk charter firma här menar att jag skall lyfta av motorn och undersöka den i verkstaden. Borde jag kanske kolla spridarna och pumpen först innan jag lyfter av motorn för att jag har en känsla han av att vill sälja mig en ny motor en VP D1-30! mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 3 Maj , 2006 Men vänta lite nu. Byt till en ny vipparm först och justera spelet korrekt. Om jag vore du skulle jag förvissa mig om att den öppna ventilen fungerar som den ska. På sin höjd behöver du ta av topplocket. Den öppna ventilen är förmodligen inte tät längre eftersom den har läckt ut kompression under en tid. Har du tur så räcker det att slipa in den på nytt. Sen borde allt fungera som det ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 4 Maj , 2006 Jag har fått tag på vipparmar enligt den gamla modellen som jag har som jag då byter in, det där med topplocket får jag väl låta någon göra åt mig för jag vågar inte göra det själv, (ännu), bara packningarna kostade över 200 euro. Motorn har gått ca 5 timmar med nya packningar måste man byta dom igen? En fråga har jag ännu hur ser på din motor luftintagen, är dom sotiga eller rena? mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 4 Maj , 2006 Vore jag du skulle jag montera en ny vipparm och sedan göra ett kompressionsprov. Resultatet avgör om du måste ta av toppen för att slipa in den otäta ventilen på nytt. Jag har inget sot eller liknande vid luftfiltret. Helt rent! Men har en insugningsventil varit otät så har ju kompressionen gått tillbaks ut i insugningsröret och vidare ut genom luftfltret. Inte konstigt om det blir kladdigt och sotigt av ofullständigt förbränd dieselolja. Hälsningar Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 8 Maj , 2006 Hej på er alla, problemet är ännu inte löst men vi är nära hoppas jag. Jag har tagit upp motorn för en genomgång och även passar på att byta gummi manschetten till S-drevet. Det var cylinder 3 med den dåliga vipparmen som inte kunde bränna bränslet ordentligt som orsakade svarta röken orsaken kan vara ventilen eller också skada på kolvringar eller cylindervägg som kunde ha orsakats av överhettning. Jag lätt ta upp motorn för att den dom sista 8 åren med den förra ägaren aldrig var varvad mer än till 2200 utan last och efter spec skall den klara 3600 eller säg 15% mindre. Väntar nu svar från mekanikern! mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 12 Maj , 2006 Hej ! motorn har nu tagits isär och det visade sig att cylinder 3 väggar har tagit stryk som ni ser på bilden. Det blir helrenovering med borrning, nya väggar, kolvar, ventiler, väntar svar från VP reservdelar vad det kommer att kosta. Mekankern sa för detta arbete samt byte av motormanchetten till S-drevet kommer upp till 2500Euro till detta kommer som sagt reservdelskostnaderna. Tycker ni det verkar rimligt vad kostnaderna beträffar. En ny VB D1-30 med S130 drev kostar här ca 7400Euro tillkommer 19% moms. mvh Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 12 Maj , 2006 Viktigt för det beslutet är väl orsaken till förslitningen på cyl 3. Varför har det blivit så? Och hur hänger det samman med den defekta vipparmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 12 Maj , 2006 Orsaken till förslitningen är möjligtvis en händelse jag hade innan svarta röken dök upp i kombination med den dåliga vipparmen på just denna cylinder. Händelsen var ett temp. alarm jag fick ca 15 motortimmar innan svarta röken. Jag stannade motorn kort efter larmet jag gissar på 30sek. provade igen larmet komm igen stängde av och började leta efter plastpåsar i insuget, vattenfiltret allt var ok så komm jag ihåg vattenpumpen och impellern. Jag öppnade vattenpumpen och såg att en vinge av impellern var böjd, hade fått sig ett knick men satt kvar! Jag bytte ut impellern, startade motorn och larmet var borta och komm aldrig tillbaka igen. Jag vet inte om detta temp alarm räcker till för att få kolvringarna attt röra på sig och orsaka skadan på cylinderväggen. En fråga till Concensus, du har ju en MD2030C, vad säger verkstadshandboken om varvtalet utan belastning och vilket varvtal får du upp motorn utan belastning? /Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 13 Maj , 2006 Bra fråga. Jag har inte testat vilket varvtal den går upp i utan last. Den här verkstadshandboken säger 3900 rpm --> http://www.motoren.ath.cx/ Själv kör jag sällan över 2500 rpm. Det ger 6-7 knop. Högre varvtal gör bara att aktern gräver ner sig djupare (Comfort 32). Din felbeskrivning kan ju förklara temperaturlarmet, men det verkar konstigt att man kan få så allvarliga skador så snabbt, samt att vipparmen skadats. Om jag minns rätt så har ju 2030 lösa cylinderfoder. En reparation återställer nog den cylindern till nyskick. Fördelen med att byta till helt ny motor är ju att allt blir nytt, drev, generator, pumpar osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 16 Maj , 2006 Tackar Anders för tippset om verkstadshandboken vilken är en ny upplaga och där ser man skillnaden mellan gamla och nya vipparmarna och där det tydligt står att man skall titta på ytorna till stiften så att dom inte är slitna. Renoveringsarbetet är i full gång, fick idag slipade och borrade cylindrar, se bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 16 Maj , 2006 Här följer en bild på den gamla slitna svänghjulet, om det hetter så vet jag inte men i centrala kuggkransen kommer drevets axel att gå in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 16 Maj , 2006 En förstoring av navet! Ser otäckt ut eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 16 Maj , 2006 Och här det nya hjulet förstorad. Har inte hittat ett ställe i verkstadshandboken där det står att svänghjulet måste kollas efter ett antal timmar, mekanikern här menar efter 400h.Vad säger ni om detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 17 Maj , 2006 De där splinesen ser inte krya ut. Vad sjutton är det som äter upp dem? Drevet och motorn är ju fixerade till varandra. Angående vipparmarna... jag noterar att min motors serienummer är av den senare typen. Alltså har jag de nya vipparmarna. Om de är bättre eller sämre vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2006 Är det verkligen ett svänghjul? Det ser mer ut som en remskiva. Vet inte om splines (räffelaxel) är så bra att ha på ett svänghjul med pulserande moment som det ju blir. Det minsta det börjar glappa så blir det ett slag för varje kolvs moment som kan förstora spelet. Men det ser ju inte snyggt ut. Kan det vara rost? Saltvatten. Är det samma material i axel och svänghjul? Eller kan det vara en ström som ätit upp räfflorna? Det måste ha varit saltvatten ändå för att det ska kunna bli så illa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Konstantin 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej! jag bifogar en större bild av svänghjulet. Detta är förbindelsen så att säga mellan drevets axel och motorn. Materialet verkar vara gjutgods och inte stål som drevaxeln. För övrigt sitter den renoverade motorn i och den går som en klocka. Man har gått igenom motorn, generator, växlaren, slipat cylindrarna bytt alla tre kolvar samt ringar, två nya ventiler samt slipat resten byt avgaskröken, spridarna och servat pumpen som var egentligen ok! Motorn varvar utan problem upp till 2300rmin med propeller utan rök, men mekanikern sa att jag skall ta det lugnt dom första 50timmarna och hålla mig till 1500rmin. Det är vid tomgång som jag ser lite vit rök nu men mekisen sa att det försvinner med tiden, så jag hoppas på detta. Kostnad: 3/4 av vad en ny motor skulle kosta! Jag hoppas den håller ett tag nu den har ju bara gått ca 2000timmar! Jag tackar alla som tippsat mig ang.mitt problem! Konstantin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 22 Maj , 2006 Skönt att det är över. Det lät dock dyrt med 75% av en nyinstallation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser