Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Anders_W

Flipper 700 tilt av drevet eller trimplan

Rekommendera Poster

Jag går och funderar på om jag skall skaffa trimplan till min Flipper 700 AQ130 / 280, eller om jag skall testa att tilta in drevet (med justeringspinnen som drevet hakar i)!

Det går trögt att komma upp i planing och båten gräver ner sig rätt mycket!

Hur har ni dreven justerade tilt-led (det finns 3 hål och det sitter nu i mittenläget)?

Alternativ skippa ändringen av drevet och skaffa trimplan i stället?, men då är ju frågan om motorn orkar, när om man viker ner trimplanen för att få upp aktern!?

Tacksam för tips!

Helst ni som har Flipper 700 och 280 drev!

//Anders

post-12055-1394234625,9161_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej inföskaffa trimplan har själv en nimo 22 aq140/280  och utan trimplan så är den svår att få upp i plan. ändra ej riggvinkel. du har stor nytta av trimplan   att alltid kan hålla båten i våg när du ligger i planläge

mvh laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Flipper 700 med AQ140A/280 och har pinnen på drevet sitter i mittersta läget. Min båt har trimplan.

Har ej kört båten än, kan återkomma efter helgen.

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag har en Flipper 700 med AQ145/280 drev och trimplan. Är ganska säker på att jag har tilt-leden i mittenläget. Jag använder trimplanen mycket och trimmar nästan hela tiden, inte så mycket för att komma upp i planing för motorn knuffar på tillräckligt bra ändå. Men sedan för att få den att gå så bra som möjligt. Eller för att balansera i sidled. Sen där det tex är 7-8 knop så sjunker häcken ner mycket och skapar stora svall. Här är trimplanen jättebra för att lyfta upp och minska svallen, då går också båten lättare. Jag skulle absolut rekommendera dig att skaffa trimplan, känns nästan som ett måste för att kunna anpassa gången. Speciellt om motorn är på gränsen.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej Mattias en lite fråga till dig vad har du för stigning på din propp.

Har själv 15*17 på min propp . AQ 140/280

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 15x17 på min propeller. Och jag har tilt-leden i mittenhålet (kollade idag).

/ Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er.

Jag har en aq140A / 280

Min pinne sitter i mitten läget och jag har även trimplan och tycker att det är nödvändigt, kanske mest för att få den gå rakt när man inte svänger.

Jag har också 15x17 propp

/Belle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar!

Det låter som man skall skaffa trimplan, och låta pinnen vara.

Hur stora trimplan har ni och hur är de monterade, för botten är ju inte helt plan (se bild, det är ju ett steg/veck där man vill sätta trimplanen).

Tacksam för bilder!

//Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr inga bra bilder men jag kanske kan fixa det senare i veckan om det är intressant?

/Belle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en bild som är lite halv taskig men om du zoomar på kanske du kan se något!

/Belle

post-16587-1394234630,5575_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Vad har ni för trimplan på era Flipper 700 ?

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, det här med trimplan är en avvägningsfråga.

Själv så försöker jag hålla våta ytan så liten som möjligt. Är förhållandena ok så kör jag alltid med dom max uppfällda.

I stökig sjö tar jag ner trimplanen en bit för att få stäven att klyva sjön. Har aldrig behövt använda dom för att få båten att plana. Mina är klassiska TX monterade enligt bild. Och om vi pratar propeller så har jag 15x15. Maxar 27 gps-knop vid 5500rpm. AQ140A/280D. 

post-7045-1394235006,5881_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har precis köpt min flipper 700 och inte hunnit köra den ännu.

Det siter en aq131a i den så jag tror att jag skulle ha behov av trimplan på den.

Men hur funker det med trimplan när man har flipperklacken ??

Vad skall man köpa för storlek på trimplanen och vilket märke är mest prisvärt ?

Vad är den mest optimala propellern på en flipper med en Aq131a i ??

i dag sitter det en 15x15 propp på den !

mvh

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej,

jag har haft en 700 med VP130 280SP dvs samma som du. Tror det är 110HP i den motorn den är riktigt slö. Jag hade trimplan på den och jag kan säga att visst du kan plana ut båten men då går den i 15 knop, eftersom du fortfaranda har för stor del av aktern i vattnet. Den orkar helt enkelt inte gå upp i plan. Med starkare motor går det nog bättre, måste nog minst upp i 150HK. Tilten hade jag enbart för att lyfta drevet i grunda hamnar m.m. inte för att trimma drevet under körning, tror inte det är till för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Är det någon som har bra bilder på hur ni har monterat trimplanen ?

Vad har ni för storlek på plåtarna ?

Jag har fått tag i ett par kompletta Volvo Penta QL trimplan men plåtarna är bara ca 20x26 cm ! Lite för små va ??

Hur stora skall jag ha ??

Mycket tacksam för svar

Mvh

Tomas (Årstaviken sthlm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina är 30 cm breda och 22 cm djupa. Sitter monterade vågrätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är din båt helt platt i botten i aktern?

Trimplanen ska följa skrovets v-form om de ska göra någon nytta har jag för mej.

Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom sitter så långt ut åt sidorna som möjligt och följer bottenformen så gott det går, som jag ser det en helt riktig montering. Så här ser det ut med trimplanen bortskruvade. Man ser hålraden.

post-7045-1394235013,831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Och dina trimplan funkar bra eller skall man satsa på lite djupare ??

Mvh

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12 x 9 heter dom i specen, eller 305 x 230 mm på svenska. Det funkar bra enligt min erfarenhet. Men om du ändå ska nyinvestera så är det väl samma pris på satsen med 12 x 12 plåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...