Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Rost

Trögstyrt

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtvänner

Sjösatte min båt i veckan som jag köpte i höstas och fick uppleva en oerhört trögstyrd båt. Vid båtköpet var styrningen visserligen inte helt lätt då heller men nu efter vintern har det blivit enormt trögt. Tänk er en stillastående bil utan servo, fast dubbelt så trög!!!

Nån som har några tips för att få båten mer lättstyrd?

Båten jag har är en liten DC-båt med rattstyrning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har vajer så byt den.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar ju vara trögt precis över mittläget sen när man passerar det skall det ju vara lätt.

Byt vajer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick en styrpulpetare av min far för ett par år sen och den hade legat under vatten sen på hans tomt i tre år!

Teleflex vajern var helt fast rostad, men jag fick ut den efter ett tag och la den i lite rostlösnings medel övernatten och smorde in den ordenligt med fett och satte ihop grejjerna.

Fungerade som om den var ny!

Men kolla bara så att ditt hölje inte har spruckigt för då får du göra samma sak nästa år ifall det kommer in vatten som börjar rosta!

Lycka till!

/Mange

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag har vajer, så det blir väl byte eller renovering av den som gäller.

Tack för tipsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova det här om det är en utombordare. Ta bort styrvajern från motorn. Skaffa någon annan som rör ratten från fullt styrbord till fullt babord och tillbaka. Olja samtidigt in vajern i den del som ansluts till motorn. Upprepa tills det går lättare.
Fungerar lika bra för andra vajrar, t.ex för fram/back. Brukar lossna efter ett tag. Visserligen är det bättre att byta vajer, men det är ju betydligt krångligare. 
Brukade göra så varje vår tills jag bytte till hydraulstyrning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I helgen skruvade jag isär och smörjde alla rörliga delar vid motorn, som har med styrkabeln att göra. Efter det är styrningen som ny igen.

Antar att förra ägaren inte hade underhållt detta på tillfredställande sätt, men nu är allt frid och fröjd igen.

Vi ses där ute...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...