Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Fredrik_E

Låna ut vindruta?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en selco (vet ej modell) men rutan (1st välvd ruta) saknas. Har dock aluminiumramen som den ska sitta i. Glasmästarna vill ha en mall att gå efter så nu undrar jag om nån kan tänkas låna ut sin ruta alt. plocka ur, rita en mall och sälja för en liten slant till mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte ut min spruckna ruta mot en i polykarbonat.

Min ruta är 4mm tjock och för att böja den så la jag den i ett stort kar med varmvatten, den fick ligga i nån timme så att den blev ordentligt mjuk. Sen la jag den mot ramen och ritade av rätt storlek. Sen tog jag elsticksågen med ett blad för metall (fin tandat) och sågade längs min märkning, tog kniven till finputs. Till sist värmde jag rutan och satten den på plats i ramen och la den i det varma badet för att ta bort alla evt spänningar. lät ramen ligga i över natten så att den kyldes av sakta.

Gör man på detta sättet så får man inga spänningar (att plasten vill räta ut sig).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju köra båten till glasmästaren så kan han malla och montera rutan åt dig.

För att få någon att plocka ur en fastlimmad ruta ur ramen det kan du nog glömma, plus att den skulle passa i din ram är väl ett på tusen.

Annars kan du väl malla själv som någon påpekade.

sten

post-3061-1394234625,5832_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Ska testa att själv göra en mall av papp eller liknande... borde ju gå...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...