Fredrik_E 0 Postad 28 April , 2006 Hej! Har en selco (vet ej modell) men rutan (1st välvd ruta) saknas. Har dock aluminiumramen som den ska sitta i. Glasmästarna vill ha en mall att gå efter så nu undrar jag om nån kan tänkas låna ut sin ruta alt. plocka ur, rita en mall och sälja för en liten slant till mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 28 April , 2006 Varför gör du inte en själv av exempelvis hård papp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 28 April , 2006 Jag bytte ut min spruckna ruta mot en i polykarbonat. Min ruta är 4mm tjock och för att böja den så la jag den i ett stort kar med varmvatten, den fick ligga i nån timme så att den blev ordentligt mjuk. Sen la jag den mot ramen och ritade av rätt storlek. Sen tog jag elsticksågen med ett blad för metall (fin tandat) och sågade längs min märkning, tog kniven till finputs. Till sist värmde jag rutan och satten den på plats i ramen och la den i det varma badet för att ta bort alla evt spänningar. lät ramen ligga i över natten så att den kyldes av sakta. Gör man på detta sättet så får man inga spänningar (att plasten vill räta ut sig). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 28 April , 2006 Du kan ju köra båten till glasmästaren så kan han malla och montera rutan åt dig. För att få någon att plocka ur en fastlimmad ruta ur ramen det kan du nog glömma, plus att den skulle passa i din ram är väl ett på tusen. Annars kan du väl malla själv som någon påpekade. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_E 0 Postad 28 April , 2006 Okej. Ska testa att själv göra en mall av papp eller liknande... borde ju gå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser