Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
forgus31

Fastnade skruvar i aluminium del 2

Rekommendera Poster

Ja då var det dags med mantågsstöttorna. Inget bättre blir det av bara prat. Till handling.

Försökte banka utan värme. Kom två varv på 1 timme.

Pratade med järnhandlarn jag känner som rekommenderade koboltborr. Det fanns inte längre i hans sortiment vilket ytterligare stärkte mig. Köpte ett borr som ändå skulle vara bra men som han tvivlade på. På väg förbi Hornbach stannade jag och inhandlade ett par korta borr med mindre och större diameter.

Dessa borrar fungerade verkligen kanon i syrafast. Speciellt bra bet dom när det blev riktigt varmt. Långa spånor och hög avverkningshastighet.

På några minuter var skallarna borta och stöttorna med klump kunde tas hem till skruvstädet för mer borrning och gängning.

Jag borrade med 6mm borret rätt igenon skruven och kunde sedan gänga upp till 8 mm gänga och använda samma skruvar som tidigare. Hade väl lite tur då jag befarade att borrhålet skulle slinka åt sidan i det mjuka aluminiumet.

Ja då var sagan slut och jag levde lycklig på min båt en liten tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag funderade just vart denna tråd tog vägen.

Jag har inte tagit tag i mina 15 återstående skruvar. Fick bort en skruv förra året med hjälp av slagskruvmejsel (8 stöttor, 2 skruvar i varje).

Kan du beskriva mer i detalj hur du borrade bort skallarna? Hur centrerade du borren för att undvika att den studsade över mot relingslisten?

Och vilken borrtyp använde du till slut? Kobolt fanns ju inte.

Hur många stöttor lossade du? Och hur länge räcker en sån där borr innan den blir slö?

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo borret fanns på Hornbach men det framkom inte i texten. Kostar c:a 50-lappen.

Jag tog 6 mm-borret och borrade centerat så bra jag kunde i spårskruvskallen c:a 5 mm djupt. Därefter 10-mm borret så långt att skallen ramlade av.
Detta tar bara några minuter.
Borret verkar klara sig bra - små flisor går ur eggen men den är lättslipad med smärjelskiva.
Jag har sådan tur att sandwichdäcket börjar strax utanför skruvhålet i däck så inget är ruttet trots att vatten sipprat in vid regn och sjö. 
Först gängade jag 7mm hål så att jag fick gängan i den gamla skruven så att den fungerade som en gänginsats. Tyvärr fanns inga 7mm skruv i syrafast att uppbringa så jag fortsatte med 8 mm gängtapp.
Det som är kvar av den gamla skruven är vassa stålbitar som försvårar igängning av den nya skruven. Det är då nödvändigt att ha gängtapp med sig för att gänga bort flisorna som annars äter på den nya skruven då den trögeligen gängas i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...