Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Dadde

Förstörka akterspegel........hjälp

Rekommendera Poster

Hej! Detta verkar vara ett kanonforum, hoppas jag kan få lite hjälp.

 

Det är så att jag fått en båt, det är en Crescent 425 av äldre modell(-82?) På den blå märkningen står det att det max får vara 20hk. Det är så att jag har en 55hk hemma från -82, tvåcylindrig som jag gärna skulle vilja använda, Vad tror ni om att förstärka akterspegeln? Hur skall jag göra? Jag har tänkt mig att lägga en ca 3-4mm rostfri plå längs den övre delen av akterspegel (ca30cm) samt vika den längs båtens sidor. Plåten kommer att se ut så här    I______I  ungefär. Vad tror ni om detta?

 

 

Båten ser ut som på bilden.

 

Tack på förhand!

Dadde

 

 

                                           

post-18341-1394234625,4937_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök förslagsvis på renovering eller förstärkt akterspegel på forumet, finns flera trådar i ämnet.1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har sökt och läst, men ingen har verkat förstärka den som jag tänkt. Vad har ni för åsikter om min förstärkning?

 


Sen vad tror ni om att sätta på en gammal 55hk på denna typ av båt, klarar den det?

 


MVH/Dadde

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen bild på akterspegeln, lite lättare att ge råd då.

 

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

Inga problem att förstärka akterspegeln.

Men tror Du vikten och hästkrafterna passar båten.2.gif\

Kanske svårt att se och köra när fören pekar rakt upp.13.gif\

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej skulle villa se lite bilder på din båt rättvänd.hadde en cresent 434 förut som jag gjorde en förstärkning av akterspegeln o monterade en 40 hk på.hissade den max o vips så susade jag fram i 37 knop.men ack va det slog när det var lite sjö.men var det krus så var det inga problem då smattrade det lite från botten.mvh rillez

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju kanon! Hur förstärkte du? Har du bilder?

Här kommer lite bilder

 

MVH/Dadde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer bilder på akterspegeln.

 

Kom på att jag kanske får höja akterspegeln vad tror ni?

 

/Dadde

post-18341-1394234626,3931_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild så man ser insidan:

 

Dadde

post-18341-1394234626,4505_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här motorn vill jag ha på båten, skall flytta ratt och gasreglege också.

 

MVH/Dadde

post-18341-1394234626,562_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en glad nyhet!! Nu blir man jättesugen på att göra iordning den direkt!! Tackar jättemycket för svaret!

 

Vad tror ni om att förstärka akterspegeln på detts vis. Det svarta är en rostfri plåt på ca 3-4mm.

 

 

Dadde

post-18341-1394234626,7682_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag tog ett 45x45 vinkeljärn o svetsade fast en stor bricka i varje ände. staget satte jag i övre motorfästet så att det gick i båtenslängdriktning fram till tvärbalken som är på aktertoften alltså alldeles bakom luckan i som man sitter på.då får du 2 fästpunkter för motorn.innan när jag drog på så såg det ut som om akterspegeln höll på att vika sig.sen när staget blev monterat blev det alldeles stumt.har letat bilder men inte kunnat finna några o nu har jag sålt båten. mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om jag ser rätt är det också en Crescent som ligger framför din båt. Rätt?

Tror i så fall det är en sån som jag hade med en max motorstyrka på 20 hk enligt skylt. Jag hade en 14 hk först och det gick inte så bra men sedan med 20 hk var det precis lagom. Ensam var det ganska instabilt men med två var det perfekt.

Vart vill jag komma?

Jo om din är ungefär som den som den jag hade skulle jag aldrig i hela världen sätta en 55:a i aktern. Alldeles för stark motor. 30 på sin höjd.

 

Men, din båt kanske inte alls är lik den jag hade...smiley-undecided.gif\

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja du jag tror också att 55hk är på tok för mycket....jag har en cressent som är 420 lång som kanske är något äldre än din men den är mycket rubustare i konstruktionen. den får man alfall ha som max 25hk på och det är exakt vad jag har just nu och jag kan säga att det räcker gott och väl! som max gör den väll 28-29 knop och då kan det bli rent av farligt i svängarna.

 

ledsen men jag tror inte de kommer att funka ;(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst det funkar, men med närmare eftertanke så beror det kankse mycket på hur trött på livet man är.

 

Som jag också beskrev i tidigare inlägg att det kan bli välldigt farligt i svängarna så fort den båten ligger i plan om man kör med rorkult med en liten 25 hk motor8.gif\. Då vill säga hur det blir med en 55:a när man har ratt och hålla sig fasst vid. Men har man bara ork och viljan så ska det nog gå bra, och vore verkligen värt ett försök. (tycker jag) Men samtitigt vara välldigt försiktig.

 

 

//Med Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om du blir något klokare????
Många olika åsikter här...ja, nej, ja, nej,
Jag tror absolut att det kommer fungera, fast någon vidare sjösäkerhet blir det nog inte.... Se till att ta det lite lungt bara så får du en kanonrolig båt att skvalpa runt med.
//Henkan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att du skall prova. Bara för att man har lite mycket pulver i maskineriet behöver det inte betyda att man använder alla kusar. Så länge man kör med lite vett i skallen så skall det inte vara några problem. Tänk bara på att du hänger på en maskin som har 275% av rekomenderad effekt (eller har jag räknat fel?), så du bör ju använda huvudet ganska ordentligt... 9.gif\

Har själv hängt på en 115 hk på en båt som är klassad för 85, och det går finemang. Men jag kan förstå begränsningen, för man måste vara beredd på att slå av om det börjar gå snett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har adrig sett en sådan förstärkning som det ges exempel på.

Förstärkningar med plåt som jag har sett är oftast bara vid motorn och då följer plåten även runt akterspegeln på ovansidan. Begripligt?

Förslaget på lösning ser ganska tung ut om man väljer 3-4 mm RF.

 

Har du kollat om akterspegeln är frisk?

 

Jag skulle nog fundera på att plasta dit knän på insidan av akterspegeln1.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv satt en för stor motor på en för liten klen båt. 40hk på en gammal örnvik godkänd för 20.Akter klarade sig, men när i kom up i planning så vinglade hela båten.Bak till under båten fanns inga ribor, helt plant.

Vi gjorde en egen köl. en planka som vi plastade in. Det såg väldigt hemma gjort ut men funka kanon.Stabil båt med bra fart.

Den båten du håller på med, om aktern håller så kan du få liknade problem.

Hoppas att det går vägen (vattnet) i sommar :::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hängde inte riktigt med på hur du menade, skulle du vilja testa förklara en gång till kanske rita en bild?

 

 

Alla: Ge gärna mer förslagpå förstärkningaroch kommentera även min egen förstärkningsidé, se bild

 

MVH/Dadde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall sätta dit en styrpulpet tar ratten och gasreglaget från den lilla röda och bygger en styrpulpet av rostfri plåt, eller låter plåtverkstaden göra det

 

Är det förresten någon som vet ungefär vad 4mm plåt kostar per meter och hur mycket det väger?

 

Dadde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu ändå ska förstärka den här båten så borde du köra ungefär den här metoden (bild) med träbitar som du fäster i båten och sedan lägger ordentligt med glasfiber runt. Din plåt metod värkar lite långsökt..eller jag har ser inte meningen med det som en förstärkning. Plåten kanske håller kvar akterspegeln men den hindrar den inte från att spricka....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte någon bild. skulle du vilja försöka skicka den igen?

 

Det kanske är bättre ta en 5mm plåt eller tjockare aluminum (tips på var man får tag i det mottages gärna) som bilden visar, bättre sämre?

 

Dadde

post-18341-1394234628,5723_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade som en extra köl så den inte blir så vingla när den börjar att plana.

post-16807-1394234628,6776_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu ser du hur jag gjorde med vinkeljärnet hadde tyvär ingen bättre bild.nu ser du att motorn är bultad på 6 punkter istället för 4.inna jag gjorde järnen så höll hela akterspegeln på att vika sig men sen vart det stumr mvh rillez

post-9959-1394234628,6908_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket, nu förstår jag bättre! Det kanske var en bättre lösning. Du menar ungefär så här, se bild:

 

MVH/Dadde

post-18341-1394234629,0333_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...