dykaren 0 Postad 27 April , 2006 Hej , kanske en dum fråga... Men är det verkligen någon skillnad på ett vanligt batteri och ett marinbatteri , det är ju en viss prisskillnad ? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 27 April , 2006 Ett marinbatteri skall du bland annat kunna tippa 45 grader utan att syra rinner ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 27 April , 2006 Instämmer med föregående.. annars så tror jag inte det är någon skillnad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 27 April , 2006 Hmm , ok , kan man tolka det som att man kan använda ett vanligt batteri i båten då eller tar man en chans då ? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
demoniak 0 Postad 27 April , 2006 Det finns tre typer av batterier. - Den äldre sorten man fyller med syra/vatten.- SMF batterier som är slutna men har en ventilationsslang.- Gel-batterier som är helt slutna och underhållsfria. Kan monteras i vilken vinkel som helst. Vilken av dem som avses med marin vet jag inte dock. Fritidsbatteri verkar vara ett vanligt förekommande begrepp också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antenn 1 Postad 27 April , 2006 Har haft mitt fritidsbatteri från OKQ8 i ca 4år nu utan problem.. tror kanske det mäst är Amper styrkan som skiljer... men är inte säker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 April , 2006 Startbatterier har tunnare plattor för lägre inre motstånd=högre startström. En lite annan legering kan också ge bättre djupurladdningsegenskaper. Ett startbatteri behöver sällan laddas ur mer än några procent av kapaciteten. Ett fritidsbatteri får laddning när fritiden är slut=förhoppningsvis sällan. Det gör att de två typerna har motsatta mål. Men ändå. Fulladdat batteri håller längst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 28 April , 2006 Ok , då har jag fått klarhet i batteri-frågan , tack för era svar. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser