Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Pirre3

HJÄLP!-maxi 77

Rekommendera Poster

Hallå där ute!

Jag har ett stort problem!! Min under hösten inköpta maxi 77 blev hemtransporterad idag, 27/4 till Torshälla utanför Eskilstuna. Vid slutat av resan lyckades transportföretagets chafför knäcka masten med hjälp av grinden till varvet. Masten är därför nu totalt obrukbar. Handfallen och uppgiven undrar jag nu hur man ska bära sig åt för att få tag i en ny rigg till båten??!! Häller på att koppla in försäkringsbolag osv, ekonomiskt hoppas jag att det löser sig, problemet är ju tidsmässigt. En ny rigg till dessa båtar antar jag är svår att hitta. 

Är det någon som har några idéer eller förslag på hur jag ska bära mig åt så tveka inte att maila eller slå mig en signal! Är otroligt tacksam för alla svar! Självklart ska detta drabba en nybörjare som aldrig varken har seglat eller ägt en segelbåt tidigare!

Hälsningar

Anders Pierre, trasig maxi 77 ägare!

016-130318

0732-300335 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Då Maxi 77:an mot slutet av sin epok utrustades med en rigg från Seldén så är det enklaste att du kontaktar dom för rådfrågan om de kan tillverka en ny med de mått som ska vara på den.

http://www.seldenmast.com/

Givetvis så ska ju försäkringsbolaget säga sitt först.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Anders

Det är inte roligt när såtn händer.

Bröt själv en gamal trämast nån gång i början på 80-talet. Min semestersegling var i stort sett över och jag var på väg hem för att den andre delägaren skulle ut och segla. Dessutom hade vi hyrt ut båten direkt effter hans semestersegling. Det känndes mycket kymigt.

Men det löste sig bra. Vi köpte en ny aluminiummast direkt fån Selden. Den var hemma ett par dar efter att jag kommit hem med båten. Kompisens avfärd blev 5 dygn försenad. Det blev ett lyft för hela båten med en ny mast.

När det gäller ditt problem, så finns det ju många Maxi 77. Vad det är för mast och vem som säljer vet jag inte - men - det finns en Maxi 77 klubb. Bifogar länken till deras hemsida http://maxi77klubben.just.nu/ Kanske kan du den vägen få ett bra tipps.

Hoppas du får tag på en ny mast så att du får en fin seglingssommar.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Tråkigt att höra, men det är sådant som händer...

Det finns en annons på blocket på en mast tillhörande bom till Maxi-77.

Sök på Maxi under rubriken båttillbehör så dyker den upp.

Lycka till

Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen!

Nu har det äntligen lösts sig. Efter att ha letat och försökt hitta och köpa en begagnad rigg så slutade allt med att en helt ny komplett rigg beställdes av Benns i Stockholm. Jag tackar för de förslag jag fick. Eva på länsförsäkringar i Stockholm ska ha ett stort tack för sin insats. De stod för totala kostnaden...ca 50000 kr. Kan även i fortsättningen rekomendera länsförsäkringarna... 

Tack o hej

Anders, glad maxiseglare!   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst peter1904

Bara gratulera till att du fick full ersättning från länsförsäkringar för enligt deras villkor så tillämpar dom åldersavdrag vilket skulle medfört att dom bara skulle täcka 50% av kostnaden för riggen.

Edit: Kan ju iofs vara så att dom gjort en deal med transportföretaget för att inte du skall drabbas.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...