Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
ekke

gbg - vänern

Rekommendera Poster


Hej på er,
Ni som åkt uppför Göta älv: hur många timmars körning är det mellan gbg och vänern?
/e 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har ej åkt själv, men enligt deras hemsida gäller detta:

 

Göteborg - Vänersborg (Trollhättekanal) 43 distansminuter.

Då maxfart som tidigare nämnts är 5kn (till största del) så gäller alltså att effektiv åktid torde bli: 43/5= 8,6 timmar.

Detta ej medräknat slussningstid, som har mycket med timing/trafik att göra, och man ska ju inte stressa på båtsemestern så räkna med ett dygn iaf  :)

 

Tack för mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Skilj på Göta Kanal och Göta Älv! Tyvärr vet jag inte farten i Göta Älv.

 

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kickdown tänkte nog på Göta Kanal av länken att dömma.

Bifogar en länk till sjöfartsverket, Hastighetsbegränsningar i Göta Älv http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1133.aspx Sidan säger 10 knop med vissa begänsningar.

Det var länge sen jag gick i Göta Älv och jag har aldrig gått uppför, men den är en nedåtgående ström, hur mycket vet jag inte. För Ekke är det nog inga problem att hålla högsta tillåtna hastighet om det gäller den båten som presenteras i hans sjöboden (jag hade väl knappt kunnat hålla styrfart).

Trollhätte kanal är 82 km lång eller 45 distansminuter. Därav är 10 km grävd och sprängd kanal, resten är naturlig farled i Göta älv. På sträckan passerar man 12 broar varav 3 fasta. Nivåskillnaden på totalt 44 m klaras av sex slussar, en vid Lilla Edet där skillnaden är 6 m, fyra slussar vid Trollhättan med en total nivåskillnad på ca. 32 m och en vid Brinkebergskulle på ca 6 m.

En gissning hur lång tid Ekke behöver att gå Göteborg till Vännersborg; 8 tim.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört upp på natten, 7 knop, 10 timmar inkl slussning.

Älven är en transportsträcka få ställen som går att lägga till vid.

Lilla Edet har en gästhamn som ligger i direkt anslutning till väg, öppningsbar bro och kanal, rekommenderas ej, fick ingen nattro så jag fortsatte till Trollhättan.

Lugnaste hamnen i Trollhättan är de gamla slussarna vid Åkersberg.

Nattkörning avrådes för ej vana nattkörare.

post-571-1394234625,3085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är härligt o möta stora lastfartyg på natten i göta älv ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande är det.

Avståndsdbedömningen i mörker är svårt.

Jag kontaktar slussar och broa via VHF och får tips när möte resp. omkörning sker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar,
Det är som Tommy gissade nimon jag ska köra upp. Har köpt den på v-kusten och nu ska den hem till vänern...
 
Jag kollade lite på olika transportmetoder - men bestämde mig för att köra hem båten. Blir både ett kul äventyr för mig och några villiga medföljare samt, hoppas jag, ett perfekt sätt att lära känna båten innan sommarens stundande familjeutflykter.
 
/ekke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Ekke

När jag läste ditt svar att du skall transportera båten från västkusten till Vänern, slog det mig en tanke som väl kortfattat kan formuleras: Lita aldrig på en bohusläning.
Jag ljög (eller kanke hade glömt) när jag skrev att jag aldrig gått uppför Göta Älv. Det har jag visst.

En god vän till mig från Stockholm, Lasse, hade köpt en mindre fiskebåt i Kungshamn och skulle transportera den till Stockholm. Jag och en kompis följde med från Kungshamn till Vänersborg. Från Vänersborg skulle en skeppare på en fraktbåt från Kållandsö följa med till Stockholm.

När vi kom till Vännersborg kom mannen från Kållandsö. Han var sjukskriven och ville inte föja med hela vägen pga detta. Han skulle följa med över Vänern till Sjötorp, men sen fick Lasse klara sig själv. Lasse blev förtvivlad, men svaret han fick var ganska häftigt; Jag skall se till att du kommer in i kanalen, för kommer du bara in i kanalen så kan du inte komma fel

När jag pratade med Lasse efteråt var han tacksam för hu resan hade utvecklat sig. Resan hade gått bra och han hade verkligen fått lära sig att hantera båten.

Lycka till med den nya båten och hemresan. Se bara till att du stora och rediga fendrar för slussarna. I regel är de fendrar som är med båtar alldeles för små och ofta för få.

Du kan väl göra ett inlägg i denna tråd och berätta hur det gick och hur lång tid det tog från Gbg till Vänersborg.

ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport kommer,
Men det dröjer lite för det är inte dags föräns i mitte på maj.
 
Ekke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu är båten hemma :-)
 
Det tog ganska precis 10 timmar inlusive slussar, broar och lite käk. Jag hade egentligen tänkt ha bättre koll på hur lång körtid mm men det bidde inte så... Slussandet var hur kul som helst, jag hade blivit tippsad om att ta med rejäla fendrar och två båtshakar och det var verkligen rätt recept för en smidig slussning. Den smidiga slussningen till trots hade jag verkligen helt fullt upp med den för mig nya båten och allt vad det innebär så det blev just ingen logg.


 
Till alla er som är i valet och kvalet om ni ska transportera er nya båt på land eller köra hem den vattenledes kan jag varmt rekomendera det senare. För det första får man sig en härlig båttur och dessutom får man tillfälle att lära känna båten lite mer innan det är dags för sommarens aktiviteter.
/e 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns en väg till Nordre Älv för er som kommer norr i från.en ganska stor genväg och spännande med en vatten spärr.ock en bypass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/17/2006 at 8:07 PM, ekke said:


Nu är båten hemma 🙂
 
Det tog ganska precis 10 timmar inlusive slussar, broar och lite käk. Jag hade egentligen tänkt ha bättre koll på hur lång körtid mm men det bidde inte så... Slussandet var hur kul som helst, jag hade blivit tippsad om att ta med rejäla fendrar och två båtshakar och det var verkligen rätt recept för en smidig slussning. Den smidiga slussningen till trots hade jag verkligen helt fullt upp med den för mig nya båten och allt vad det innebär så det blev just ingen logg.


 
Till alla er som är i valet och kvalet om ni ska transportera er nya båt på land eller köra hem den vattenledes kan jag varmt rekomendera det senare. För det första får man sig en härlig båttur och dessutom får man tillfälle att lära känna båten lite mer innan det är dags för sommarens aktiviteter.
/e 
 

Vad hade du för båt? Funderar lite hur snabbt du kunde gå för motor, funderar på att köpa en segelbåt i Karlstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För info så verkar @ekke verkar inte ha varit inloggad sen 2008 men ska du gå från Vänern till Göteborg så åker du ju medströms och borde kunna hålla samma minst samma marschfart som på platt vatten och lite till kanske? Det finns nog några här som vet hur mycket det skiljer i fart upp och ner. Med planande motorbåt är det redigt trögt om de släpper på mycket vatten från Vänern när man går uppströms men nedströms går det hur fint som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen en tid har vi båten i Nordre älv, Göta älvs norra (och flödesmässigt största) gren efter delningen vid Bohus/Kungälv. Bara en tur ut och in hittills, men jag hade ca 1500 v/min ut och höll 5.8-6.1 knop. Tillbaks in var det nog 2000 v/min på motorn och 4.3-4.6 knop. Så vid det tillfället gissar jag att det var runt två knop ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...