Seafl0wer 0 Postad 25 Augusti , 2006 Så hur lång tid tar det då att färdas jorden runt i en knop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8 Postad 26 Augusti , 2006 haha det kan man undra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Augusti , 2006 Fart (inom fysiken: v) är avståndsförändring per tidsenhet. Fart är en skalär storhet med dimensionen längd/tid fart brukar lukta skit i övriga världen hu ina mig för att behöva fart mätare i båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerrorTore 0 Postad 28 Augusti , 2006 Och vad är då hastighet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 29 Augusti , 2006 *** OBS! Nördvarning!!! *** Ekvatorn är 40 076 km. Färdas du längs ekvatorn i 1 knop tar det 40 076 / 1,852 = 21 639 timmar, eller ungefär 2,5 år. *** slut nördvarning *** Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 29 Augusti , 2006 http://sv.wikipedia.org/wiki/Hastighet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Augusti , 2006 Fart=brakskit eller backfire Hastighet =speed Tror inte jag vill veta hur ni använder era Fart mätare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerrorTore 0 Postad 29 Augusti , 2006 Vad smarta ni är när ni sitter framför datorn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst rakan Postad 29 Augusti , 2006 Hej! Hej Räkan här jag har väl inte blivit känd som den smartaste här på sidan men jag har skitmycket pengar å de hjälper en del. Mvh Räkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerrorTore 0 Postad 29 Augusti , 2006 det är stålet som räknas räkan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Augusti , 2006 Håller med dig på första punkten men på andra punkten så ska du veta att det finns nog fler här på forumet skitmycket pengar men de har oxå fått skitmycket i huvudet efter de passerat tonåren. Men oroa dig inte det händer inte alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TerrorTore 0 Postad 30 Augusti , 2006 Räkan e en hyvens kille! de e bara sossarna på forumet som e motsträviga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neeoo 0 Postad 31 Augusti , 2006 Fan hur jävla dum får man vara... alltså jag... här har jag nu suttit 20 minuter å lästigenom hela tråden bara för att konstatera att man kan avhandla rätt mycket på en fråga om hur mycket 1 knop var... Hmm eller var det knut.... eller var det då det blev fart.. Fy vad det stinker... VÄl mött alla galningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 September , 2006 Varför i helvete vill man räkna om knop till km/h????? Det är inte farten som dödar utan smällen. Eller som engelsmannen säger: Its not the fart that kills, but the smell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spajn 0 Postad 6 September , 2006 Räkan: hahahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 September , 2006 Visst vore det väl opraktiskt att använda km/t på sjön då alla sjökort har så bra skala i grader och minuter. 5 knop=5 distansminuter på en timme. Exemplet med att köra runt jorden i 1 knop är ju också lite enklare och även exaktare än med km. Ett varv är 360 grader och varje grad är 60 minuter=(distansminuter). 360x60=21600 distansminuter och lika många timmar vid 1 knop. Nu har man också sluppit approximationen 1852,xxxx km Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 September , 2006 Borde man inte införa begreppet knoptimme så att alla förstår vad det handlar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 September , 2006 Nja, nu är ju inte jorden helt rund.... Hade du seglat från nordpolen till sydpolen hade du haft rätt, men ekvatorn är faktiskt längre än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 September , 2006 Jag tänkte inte på det! Hej då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasmy 0 Postad 29 September , 2006 Lättaste sättet är o gå in på http://www.convertworld.com/sv/hastighet/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser