Saittam 0 Postad 26 April , 2006 Hej allihopa! Jag har ett problem med sjunkande oljetryck. Har en ford v8 351-90. alltså, trycket är bra vid kallstart och ligger då runt 40psi. Men när den går varm så sjunker trycket till ca 10. Vid frilägesvarvning så ökar det men vid belastning och övr körning nästan noll.Det är rätt mängd olja, mätare givare är ok.Inget missljud i ventilerna och går som en klocka. Kan det vara pumpen som spökar? Eller kan den tappa tryck vid nån packbox el dyl? HJÄLP MIG!!! Tack på förhand... /MattiasL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 April , 2006 En sak är helt säker, du tappar inget tryck vid någon packbox i alla fall! Det är bara att välja, oljepump - reduceringsventil - ramlager - vevstakslager - vipparmbrygga, någonstans på väg till friheten är det för stort tryckfall. Men har du inga missljud i motorn så skulle i alla fall jag undersöka det verkliga oljetrycket lite noggrannare genom att bruka en mekanisk mätare... Givetvis kan det vara pumpen som spökar men att denna skulle släppa igenom trycket är väldigt ovanligt. En säkrare chansning är då reduceringsventilen. Men som sagt, taskigt oljetryck är inget man leker med. Ett par frågor kanske är på sin plats (men jag kan inte vidare besvara dessa (är borta drygt en vecka)), vad har du för olja i motorn och när bytte du senast olja? Hoppas allt löser sig/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 27 April , 2006 Eftersom det är olika beroende på belastning skulle jag tro på ram- eller vevlager... Men då borde den låta illa! Om du inte har väldigt tunn olja... Prova med en tjockare olja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 27 April , 2006 Har du bytt från fossil till syntet? Du skall absolut köra med fossil olja i den maskinen. Vet att många från det Amerikanska Baylinerforumet rapporterat samma symptom efter att ha gått från fossil till syntet. Om så är fallet byt tillbaks till fossil olja. Mvh pj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saittam 0 Postad 27 April , 2006 Hej och tack allihopa! Jag kör med fossil olja och den är ny :5-10. Ska prova med en manuell mätare men har inte lyckats få tag på en som passar. Har hört om en tillsats från STP som ska göra oljan trögare men tvekar på effektiviteten. Tack! /MattiasL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 27 April , 2006 Inte för att jag har nån erfarenhet av just denna motor, men är verkligen denna olja vettig till detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 27 April , 2006 Tänkte på det med, 10-40 känns väl mer ok? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saittam 0 Postad 27 April , 2006 Hej igen! Enligt uppgift från Ford så bör den köras med den oljan, altså SAE5-10. Jag vet att den oljan är bra kass och blev förvånad av den rekomenderade oljan. Ska ut nu och kolla pump, red.vent m.m Tack igen... Vi hörs! /MattiasL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 27 April , 2006 Tycker rekommendationen från Ford är tveksam.....men det är klart du talar ju med tillverkarna så den spontana reaktionen är ju självklart att köra på det. Jag har själv just upplevt tryckfall beroende på oljeviskositeten....men ditt tryckfall är för stort för att enbart orsakas av detta. Den nästkommande misstanken är ju dålig kompression beroende på dåliga packningar. Sök oljeläckage! Du kan också försöka lyssna till pustningar eller känna efter luftdrag vid lätt arbetstryck för att försöka lokalisera dålig packning. Du bör också kontrollera reduceringsventilen, det kan ha fastnat något mellan kulan och huset som gör att reduceringsventilen delvis står öppen vilket orsakar för lågt oljetryck. Detta kan kontrolleras enkelt genom att du låter motorn gå varm på lågt varvtal. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 27 April , 2006 Läs här, jag ställde frågan i det land som tillverkar våra grejjer. http://p076.ezboard.com/fbocwebtechnicaldiscussion.showMessage?topicID=17011.topic Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 27 April , 2006 kör ej på 5-10 den klarar ej värmen utan dunstar och ligger ej kvar på dom varmare slitdelarna.det är därför alpha drevens oljor e som klister.kör på Castrol 10-40 istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saittam 0 Postad 27 April , 2006 Rättelse!!! Oljan som jag kör på ärSAE10-30. Ska prova med pentas 20-50.Trögare olja kanske hjälper upp till godkänt. Det kan ju hända att dom har kört den på helsyntet och därmed slitit på pumpen m.m För det är ju endast när motorn blivit varm som trycket faller(När den går på lågvarv eller under belastning!) Trevlig helg!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Litsegard 0 Postad 27 April , 2006 läs mitt inlägg ovan....hmmm reduceringsventilen bör kontrolleras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saittam 0 Postad 27 April , 2006 Kruxet är bara det att då måste motorn lyftas ur. Reduceringsventilen sitter ju i pumpen som i sin tur sitter i tråget. Provar allt jag kan innan byte av pump. Man är ju glad om man slipper stå på land i sommar, -eller hur? /MattiasL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 28 April , 2006 Läs min länk ovan det skall vara 30W rakt upp och ner enligt manualen! Läs även vad Litsegard skriver. 20-50 är INTE rätt olja till din maskin! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 28 April , 2006 Häll i 30w och om det inte funkar så måste du leta fel annars är risken att det blir dyrt i slutändan för något är isåfall galet! Lycka till. PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saittam 0 Postad 29 November , 2006 Tack allihopa för all hjälp!!! Ses kanske nästa sommar i badviken. Nu går jag i ide! God Jul o Gott Nytt...... /MattiasL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser