Micke9000 16 Postad 26 April , 2006 Hej, Tänkte hör med Er vad ni tror det skulle kunna vara som är galet. Var ute och körde en sväng med min båt idag. En DC med 5,0L Mercruiser 228Hkr. Drevet är ett alpha one. När jag låg i ca 18 - 19 knop, bakom en annan båt så dog min motor plötsligt, tittade då på tempmätaren och den visade väldigt högt. Motorn hade med andra ord lagt av för att rädda sig själv mot överhettning. Väntade 4-5 min sen startade den igen med tempmätaren ganska högt uppe, på bara några sekunder så kylde den ner till till normaltemp. Körde sedan på 75% gas i 5 min för att sedan ge fullt de sista 500metrarna, det va inget problem. Vad kan ha hänt? Termostaten kärvar? Söndriga slangar invertes? Skit vid termostaten som låste den? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 April , 2006 Kan tillägga att det sitter ny impeller i drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 27 April , 2006 Undrar om det kan ha dragit luft när du låg bakom den andra båten? Hur nära och hur länge låg du i den andra båtens kölvatten? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 April , 2006 Låg faktiskt väldigt nära, ca 15 - 30 meter ca.. Tippar på ca 10 minuter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 27 April , 2006 95% Säker på att det var orsaken. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 27 April , 2006 Okej, ska ut en sväng idag eller imorgon och kolla över det igen. Annars går jag nog på och tittar i termostathuset efter skit eller kärvande termostat. Tack så mycket för svaren Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 28 April , 2006 Har du inte haft problem annars är det nog snarare något som satt sig i/för kylvattenintaget. Att temperaturen snabbt sjönk igen tyder också på det. Det är inte alls ovanligt att någon plastpåse eller så lägger sig för. Om man får förhöjd temperatur är det alltid en bra ide att stanna och slå i backen lite, då brukar skiten släppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mtunberg 0 Postad 28 April , 2006 vanligt fel på bilmotorer, då hjälper det i de flesta fallen att byta termostat, gör det oavsett om du inte bytt på det senaste, det är en billig del och den byts alltid först vid kylfel för att eliminera... på bil i allafall. (om felet inte uppenbart är ett annat då så klart)mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser