JuggeM 1 Postad 25 April , 2006 jag håller på att skriva en lista på funderinga om hur man skall få behålla snurran. känns konstigt att skriva när jag inte har nån (stulen). några alternativ: 1. Motorn tas av 2. Motorn kvar 3. Delar av motorn demonteras, prop. alt växelhus. m.m. Lås: 1. Bultlås 2. Låsmuttrar ( typ. bilfälj ) finns i USA verkar vanligt, kostar typ $50 3. Låsbult. ersätter motorfästskruvar. 4. Nautilock, funkar i vatten. 5. Snapoff ratt, ratten kan lossas. funkar bara mot stöld i vattnet. Märkning: 1. Norskt sprej finns med serienr. i varje droppe färg. 2. Måla snurran, verkar bara funka första gången. Sen vet bovarna vad man har. 3. Etsande färg för att måla serienr. på kåpa och rigg. Vakt: 1. Jävligt schysst vore om man kunde hyra Älgen hela vintern ! (i området har vi en 2års Älgko som inte backar för nån !) kom gärna med tips, jag trampar bara vatten. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 26 April , 2006 Kanske bryta lite ben på tjuvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 April , 2006 Problemet är ju att man vill ju kunna åka ut med båten när man vill, med kort varsel. Utan att behöva montera motorn eller delar. Man vill ha en någorlunda snabb låsning. Mina erfarenheter (3 motoroer, på 3 år) är att tjuvarna har en marknad som inte bryr sig om märkta motorer, svetsmärken efter avsvetsade bultar, etc... Härdade låskedjor svetsas också av ganska enkelt. Dåligt med tips fron min del, bara mindre seriösa av typen: Borra igenom bultarna, stoppa i en pentylstubin ner i bensintanken. Vakt, beväpnad och med kort stubin borde kanske fungera? Fixa ett vilthägn runt båthamnen där man skjutsar in älgkon på nätterna. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 26 April , 2006 Lås typ Abu Nemo för motorn och kätting, hänglås till båten. Bevakning i hamnen gör nog störst nytta. Har man dyr båt/motor kan det var lönt att sätta larm i båten också. I Västerås har en lite hamn haft mycket problem med stölder, men nu har kommun och båtklubben gått samman för att försöka stoppa stölderna. Typiskt att man inte har båten i den hamnen. Läs mer på http://www.vasteras.se/Omkommunen/VarnaVasteras/batsamverkanpategeludden.htm http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=146026 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 26 April , 2006 Märka delar av motorn med ditt personnummer mha knatterpenna? Väl synligt! Kanske lämna in kåpan på motivlack efter avstrajpning, hur låter JUGGES MOTOR, lättsålt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 26 April , 2006 Tjena! Skriv/måla stulen från Jugge på rigg, kåpa och propeller! /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 April , 2006 Du har inte skrivit vad du har för motor? Generellt kan man ändå säga att motorn bör låsas med godkänt lås (eller bultas enl. försäkringsvillkoren). Märka prylarna är aldrig fel. Då bör detta också framgå av skylt. Larmad båt är egentligen ännu bättre. Se till att prova larmet så även båtgrannarna verkligen vet att det kommer att tjuta. För det är detta det verkigen måste göra och att även lanternorna blinkar. En hamnvakt kombinerat med larm är nog det bästa sättet att få ha kvar prylarna. För då finns det alltid någon som reagerar ifall det börjar tjuta någonstans. Så mitt förslag är en ordentligt fastsatt motor, larm och hamnvakt så har man en chans att få behålla grejerna. Ett annat sätt är att låta motorn se fan ut, trasig/illa behandlad, då finns ingen eftermarknad. Tjuven vill ha lättsålda prylar./mvh/Nitro Ps. såg för ett tag sedan att man kunde sätta en varningsdiod även på motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 26 April , 2006 det var en tohatsu 70hk/2003 ca: 105kg, låst med ABUS 39 bultlås. ser ut som skurkarna använt kylspray och slägga på låset. trodde faktiskt att det skulle tåla sånt. tips från en polare var att fylla båten med vildäpplen för att locka Älgen, jobbigt vid vårrustning dock :-) /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 27 April , 2006 Jag håller på med nån sorts stöldterapi, hav tålamod ;-) mina gissningar, runt 1 april fanns enl. en granne fotspår i snön runt alla upplagda båtar i området, inga bilspår på tomterna. nån vecka senare så gick inte områdets vägbom i lås när de (grannar) försökte stänga, troligen på söndag. bommen är ofta öppen fredag-söndag. mina gissningar (amatör sherlock), rekognisering, manipulera låset på vägbommen. Nu fritt fram för att norpa snurror. Sen ta bort lås-trixet. å andra sidan min båt är endast 100m från vägbommen, så det går åxo att bära snurran eller en liten pirra skulle duga. på tomten fanns åxo en selco med murkla 50hk 4cyl, en suzuki 60hk-92 de lockade tydligen inte ! murklan underbar snurra, lite klen men så juvlig ! len som en som sidventilare antar jag. /jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 29 April , 2006 Kylsprey hammare o spik är en klassiker bland cykeltjuvar. En alldeles utmärkt bild på vad som händer är scenen i Terminator 2 när den flytande roboten fryses o sedan skjuts sönder...... På så sätt kan man knäcka ett blocklås på en cykel..o då även andra lås Det bästa medlet mot att förhindra stöld är att ta med motorn hem.....men det är ju bökigt när båten ligger i ..... Ta bort delar = bökigt när man skall åka iväg en sväng.... Lås..kan ju bli så att förövarna blir snea om de inte får bort låset o slår sönder motorn istället.....inge´ bra.... Vakt troligen det som funkar bäst både vid uppläggningsplast o när båten ligger i..men finns ju inte på alla ställen... Några små funderingar bara....det är ett otyg med tjyvar....... Hörde en klassiker från en kriminalare för ett bra tag sedan ang inbrott i en mobiltelebutik där innehav. frågade om det var ok att koppla 220 v till dörren. Tjuven stryker med, vi blir glada( en mindre) , ni blir glada( inget inbrott) sedan kanske det blir något rättsligt efterspel ,men det är bara att hävda elfel....) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 29 April , 2006 Ja el. är aldrig fel, min chef på mitt tidigare kneg. hade en ide om att ha >100kvolt/AC typ 100kHz i sin bil, liknande kostängsel. om tjyvar tallade på den skulle håret resa sig under luvan, även i kallingarna. då är man nog inte så stursk längre. kanske kan man kleta in hela snurran med klisterfett så den inte går att greppa sä lätt och så stinker det väl vid svetsning/skärbränning. eller peta dit några teflon brickor lite här och var, lär vara ruskigt giftigt när det brinner ( 600celsius). /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 30 April , 2006 Det är tur att man inte råkar se när det händer, risken är att man skulle göra något överilat... Fast, skjut/gräv/tig kanske gäller båttjuvar också? :-) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbepp 1 Postad 1 Maj , 2006 Gänga dit rakblad runt motorfästet och andra ställen där en tjuv kan stoppa sina fingertoppar, det blir mycket blod och några söndersparkade grejer, men det kan det vara värt. Finns folk som gjort det med extraljusen på bil, extraljusen fick sitta kvar men de var lite trasiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 1 Maj , 2006 Tyvärr så har några bilägare blivit anmälda och fälda för framkallande av fara, när tjuven har skurit sig på rakbladen. Eftersom tjuven inte (hunnit) stjäla något eller skada bilen har han gott fri och fått några tusen i skadestånd. Inte alltid man tycker att rätt man blir fäld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 2 Maj , 2006 håller med, har inget intresse i att skada andra. monterar nog bort kåpa och växelhus med prop. samt ev. reglage det borde sänka värdet på stöldgodset rejält.nåt annat lätt att plocka bort jag glömt ?/Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 8 Maj , 2006 snackade med försäkringsbolaget. De har få !, tips. Båtklubb med vaktgång alt. vara boende/närvarande där båten är. eller förvara snurran hos båtfirman som servar den. eh ?, kan det inte finnas alternativ till detta.vanligt enl. försäkringsmannen var att fövara snurran hemma. hm?, hemförsäkringen tar vid antar jag ? mitt tidigare inlägg om att demontera växelhuset svarades med att vissa packningar kan äventyras. ahh?, kan man väl hålla med om, men dock ett konstruktivt förslag. /Jugge, snart med snurra igen :-), bara ett år i taget ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser