Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
r-bert

stöm förbruknig ekolod

Rekommendera Poster

hur mycket för brukar ett ekolod ,har ett humminbird 525 ,hur kan man räkna ut detta ,skulle det räcka med ett mc batteri,har ej laddning på motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på hur länge du ska vara ute också....;-)

Står det inge värden på lodet eller manualen?

Lätare om man har kompletta uppgifter!

(Trorligtvis går det bra, om det är till båten på bild)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det står power output 200 watt(rms) och 1600watt(ptp)??????????????? men ett mc batterie på 12amp borde ju räcka 20-30timmar kanske mer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade ingen information om hur mycket ström ett Hummingbird 525 drar på Sportmanship´ s hemsida.
Jag har ett Raytheon L265 Fishfinder som är en 5 år gammalt. Det har mindre skärm än ditt. Om det drar mindre stöm är väl ett frågetecken. Elektronik blir mer och mer förfinade efter tiden.
Enligt manualen drar mitt lod 2 W utan bakgrundsbelysning och 4,5 W med bakgrundsbelysning.
Jag installerade  det i min lilla bohusjulle för ett par år sen, men har aldrig använt det. Jullen har ett 75 Ah batteri för länspumpen, utan egen laddning. För länspumpens del, som går när det regnar, klarar sig batteriet hela sommaren.
Om jag inte räknade fel skulle jag kunna köra mitt ekolod på mitt fulladdade batteri i 100 timmar innan batteriet hade laddats ur till 50 %.
Du klarar dig länge på ett motorcykel batteri. Det är väl dessutom lätt att ta hem och ladda
tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra det spar lite vikt också ,tackar för hjälpen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag köpte ekoldet förra året köpte även ett nytt bil batteri på batterilagret av okänt märke .jag laddade batteriet innan jag monterade det i båten i dag men efter ett par timmars annvändning så försvann skärpan på ekolodet ,precis som att batteriet var ur laddat .Eller har ekoldet gått sönder ,kollade även polerna rent och snyggt och ej glapp nån stans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm. Jag trodde 200W uteffekt var en felskrivning i beskrivningen av lodet. Men där kanske lösningen ligger! 200 W uteffekt är ganska mycket!

(Är lodet till för att bedöva fiskarna så man kan fånga dom enklare? :-) )

Mycket grov kalkyl:

200W/12V = 16 A när lodet går,  75 Ah batteri / 16 A = 4,5 timmar

Stämmer med vad du just fick, batteriet räcker några timmar.

16A för ett ekolod låter ganska mycket, det kan nästan bli problem även om du har en motor igång som laddar.

Går det att välja en mindre uteffekt med någon inställning?

För att förebygga kommentarer; nej kalkylen är inte korrekt p g a:

1. Ekolodet piper inte hela tiden när det är igång, den pulsar uteffekt i korta pip, men å andra sidan så borde den dra en 400W in när den ger 200W ut p g a värmeförluster. Så 200 W genomsnitt är nog en hyfsad gissning på vad den drar.

2. Ett batteri på 75Ah räcker 10 timmar med 7,5 A. Men ger betydligt mindre om man belastar med högre ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Dom watten ni pratar om är inte det hur

mycket styrka själva lodstrålen har?

Inte samma watt som den drar.?

Hörde en gång att det va nån som drev

ekolodet med ett 12v batteri från en skruvdragare.

Typ 12v 3.0ah borde ge ganska lång tid.

Sen bara hem och sätta i laddaren.

Har inte testat själv.

Har själv ett Humminbird Matrix17.

Har aldrig märkt att det har sugit ur batteriet.

Har dock laddning på motorn men har det på när

jag ligger stilla och motorn inte laddar.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp det jag skrev tidigare stämmer inte ,jag ringde sportmanship i dag o frågade ,han sa att jag kan köra ekolodet i 30 dar dygnet runt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp det jag skrev tidigare stämmer inte ,jag ringde sportmanship i dag o frågade ,han sa att jag kan köra ekolodet i 30 dar dygnet runt på ett 75 amp batteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

japp det jag skrev tidigare stämmer inte ,jag ringde sportmanship i dag o frågade ,han sa att jag kan köra ekolodet i 30 dar dygnet runt på ett 75 amp batteri

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pust, låter bra det. Jag började undra vad du hade fått tag i för ekolod.

Med den strömförbrukningen så skulle det väl nästan räknas som fiskeredskap som bedövar fisken så man kan ta den för hand. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent svarat kanske, men jag fick en i födelsedagspresent idag och enligt manualen så ska den dra 200 mA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha o jäklar vad du spammar ;) 4 meddelanden med nästan samma text :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mc batteri (Biltema) fungerar bra!! har själv kört så tre sommrar och laddat 5 ggr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta ett litet kapslat blybatteri från Biltema, Elfa eller dylikt. MC-batterier är startbatterier och tål ej att laddas ur mer än till knappt hälften av laddningen och så är de inte alltid täta. De kapslade finns också i lite fler storlekar och former.

Jonny 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken cool båt du har!

Är det en egentillverkad Busterkopia i miniatyr..? \Laughing\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, kanske lite eftersom den har den vinkeln på relingen/fribordet.

Jag behövde en liten lätt båt att bära med till småsjöar (hade släpat en pionjär8 en gång för mycket), så jag bockade 2 st 1,5mm aluminiumplåtar över en regel och svetsade ihop dem med gassvetsen. Det var bara tänkt som en provbåt som skulle lösa några problem hösten 97, men den blev bättre än vad jag väntat mig så den hänger med fortfarande. Namnet fick den när jag hade med en tjej ut i den på ett jobb -Du sa ju att du hade en båt, det där är ingen båt det är en kapsyl.

Jonny 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Du sa ju att du hade en båt, det där är ingen båt det är en kapsyl.

\Laughing\\Laughing\\Laughing\

Ni kom i två stycken i den i alla fall!

Det var inte trångt va? \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovars, vi är gifta nu.

Och hon har döpt de andra båtarna också: Katastrofen (en aluminiumkatamaran) och Pleurococcus (en Selco18 som det råkat bli lite alger på).

Nu när jag tänker på det så har Bustern kommit undan, men den får säkert något passande namn så småningom. Det sitter en 2-taktare på den och lukten den sprider brukar kommenteras kraftigt, men ännu inget syrligt namnförslag.

Jonny 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer nog... \Wink\

Hon verkar ju vara bra på att hitta på namn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...