Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
VernerHenning

Problem med vattenkylning

Rekommendera Poster

 

Tjena alla båtnördar!

Jag har precis totalrenoverat en gammal yamaha 6hk från 1979. Motorn startar fin fint men det är bara det att jag saknar skvallerstrålen. Första gången jag provade den kom det knappt något vatten alls. Skruvade då av motorn från riggen och monterade loss nedre drevet. Jag tog en borrmaskin och kopplade på den på drivaxeln och stoppa sedan ned drevet i en spann vatten. Det sprutade bra med vatten från pumpen så länge jag höll ned den en bit i spannen. Drog då den glada slutsatsen att jag antagligen bara haft för lite vatten i tunnan då jag provade motorn. När jag plockade av motorn från riggen gick packningen som sitter däremellan. Hade ingen lust att köpa en ny då en sådan säkert skulle ta en vecka att få hem även kosta en förmögenhet. Jag knackade då en egen packning som blev helt sjyst. När jag fått ihop hela utombordarn igen så körde jag den på nytt i tunnan. Då kom det bara lite sprutt i stället för en fin stråle. Det kommer även en del rök men jag tror majoriteten är vattenånga eftersom den är vit och luktar ganska neutralt. Det knepiga är dock att gaserna puffar lite då de kommer ut och jag får då tanken att det kanske är läckage spå det kommer in avgaser i vattenkanalerna och det då blir ett övertryck vilket gör det svårt för vattenpumpen att pumpa runt nog med vatten. Kan det ligga något i detta och var i sånna fall skulle läckaget kunna vara? Tanken har slagit mig att det skulle kunna vara där rigg möter motor men jag är inte säker.

Tacksam för lösningar till denna knepiga gåta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen verkar fungera, så är min teori att du har stopp i rör eller kanal uppåt i motorn. Plocka av termostaten och prova att blåsa med mun/tryckluft försiktigt i röret i riggen, och känn om det är fritt blås. En annan mer osannorlik sak(dock vis av egen erfarenhet.....) är att på vissa motorer kan man vända toppackningen på fel håll och montera ihop motorn, med resultatet att en kylkanal blivit blockerad.

 

Mina 25-öre.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plockat av motorn från riggen nu igen och blåst igenom kylningen och det verkar inte vara något problem med igensättning. Har även plockat av topp ocjh lite annat för att dubbelkolla och allt ser bra ut. Det jag nu börjat tänka på är att det kanske inte ska omma sån kraftig skvallerstråle. Det finns ju en klar möjlighet för vattnet att rinna ned genom riggen då gummitätningen, som sitter mellan drivaxeln och växelväljarförlängningen som går ned till drevet,  inte är gjort för att hålla  helt tätt ned åt utan det finns helt klart en medveten glipa. Är det skillnad på skvallerstrålens styrka  på gamla och nya motorer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma motor och samma fel.

Är inte så där haj på båtmotorer så min fråga kanske verkar dum..

 

Finns det någon impeller i en sådan motor eller trycks vattnet upp av sig själv? Var sitter den i så fall? Jag har Skruvat av nedre drevet och kikat lite men hittar ingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jar har skruvat lite med min motor idag.

 

Det kommer vatten ur skvallerhålet så länge motorn är kall. Ju varmare motorn blir ju mindre vatten kommer det, till slut, efter 2-3 min kommer det inget vatten alls, bara vattenånga.

 

Har kört i tunna, kan det ha betydelse? Kanske blir för mycke bubblor runt insuget så det inte kommer in vatten.

 

Alla kanaler är rena, och impellern är så gott som ny.

 

Är en yamaha 6hk från -76

 

Någon som har ideer??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kylarvattnet kommer ju inte bara ut genom skvallerhålet utan rinner även ned i riggen. Att veta hur mycket vatten som rinner ned i riggen i förhållande till skvallerstrålens styrka är svårt att kontrolera. DEt går en slang från övre delen av riggen där rigg möter motor där kylarvattnet kommer in som leder vattnet runt kylarkanalerna i motorn och ansluts efter skvallerhålet. Kolla hur mycket vatten som går därigenom när motorn är igång. Kommer det bra med vatten är det iaf inte pupen det är fel på. Det som kan vara problemet är en ickefungerande termostat. Är du osäker om den funkar kan du provkoka den, annars kan du nästan lika gärna göra utan. Jag snackade med en gubbe på Turin Marin här i göteborg och han sa att på de äldre utombordarna kommer det inte lika mycket vatten genom skvallerhålet som på de nya. När jag förklarade för honom att jag hade testat vattenpumpen och öppnat upp motorn och grundligt gjort rent i kylkanalerna sa han att det antagligen inte vara så mycket mer jag kunde göra. Han sa att han inte kunde avgöra hur mycket vatten som skulle komma eller inte. Eftersom det ändå kommer en del vatten och man märker att motorn inte blir direkt överhettad sa han attt jag nog kunde låta det vara som det är.
Monterade ihop hela utombordarn idag och följer den griniga gubbens råd och hoppas på det bästa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...