Amator 0 Postad 25 April , 2006 Är nybliven båtägare (i fjol) och körde då min motor Evinrude 40 hästar -98 2-takt på 95 okt. bensin då jag hört att tillsatserna i 98 okt. har negativ inverkan på oljans smörjförmåga och att den därför kan skära. Fick emellertid nyligen en rekomendation att gå över till 98 okt. som har mindre alkoholinblandning och därigenom skulle vara bättre för motorn. Känner mig som åsnan mellan två hötappar. Är det någon som vet? Väldigt tacksam för kunnigt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 25 April , 2006 Hej och välkommen till MarinGuiden! Om du fick en instruktionsbok med till din motor står det där vilka kvaliteter som rekommenderas. Mig veterligen finns inga motorer som gjorts de senaste 15 åren som kräver mer än 95 oktan. De flesta kräver min 91/93 oktan. De flesta kan inte heller utnyttja det högre energi-innehållet i bensin med högre oktantal varför det är pengar i sjön. Om jag var du skulle jag lugnt köra vidare med 95 i tanken. För att vara absolut säker kan du ju kontakta generalagenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amator 0 Postad 25 April , 2006 Tack för ditt svar. Följer nog ditt råd med 95 okt. men skall också kolla med generalagenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amator 0 Postad 3 Maj , 2006 Skulle också bara gärna vilja veta om någon har erfarenhet av att en motor kan skära på grund av att man använder bensin 98oktan istf. 95 oktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohnGustafsson 0 Postad 3 Maj , 2006 Jag har iallafall aldrig hört talas om en utombordare som skurit pga för hög oktanhalt, men det bör nog inta bli aktuellt. Generalagenten lär säga att 95 är rekommenderat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser