Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Danjel

Dyr bensin, eller billig E85?

Rekommendera Poster

Nu när bensinen lätt kommer hamna på över 13 spänn litern i sommar, funderar jag på att tanka e85, går det att göra det? hur ska man blanda oljan, och hur mycket e85/bensin?

Motorn är en 50hk evinrude vro från -86

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det, hämtade lite text från etanol.nu som handlar om just tvåtakt och etanol.

En tvåtaktsmotor kan köras på etanol men de traditionella fossilt baserade tvåtaktsoljorna blandar sig sällan väl med ett etanolbränsle. För att köra en tvåtaktsmotor med etanol kan du använda ricinolja, vegetabiliskt baserade oljor eller de nya syntetiskt baserade esteroljorna. Vi rekommenderar att du kontaktar den tvåtaktsoljeleverantör av ett visst märke du är intresserad av för att få besked. Du måste naturligtvis justera motorn så att den får 39% mer bränsle. Eftersom en tvåtaktsmotor inte självmant justerar bränslemängden efter avgasvärdet är det extra viktigt att du är noggrann med konverteringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon idee då??? med tanke på att du inte kommer att tjäna särskilt stora pengar på att konvertera... Du får ha med i beräkningarna att motorn kommer att dra mer oxå och inte bara se till literpriset... Och det finns inga riktiga garantier för att din motor klara av att gå på Etanol.. d e lite 50-50 chans kan gå bra kan gå öken och då står du där med skuren motor...

Bättre e då att spara pengar till en nyare maskin gärna insprut som drar mindre bränsle från början... På landbacken så rullar dom flesta Flexifuelbilarna på bensin. Dom flesta har räknat ut att det här med etanol är en Flopp och det kostar lika mycket iaf eftersom bilen drar mer när man kör på etanol... Gissningsvis så borde det funka på samma sätt på Sjösidan... Och som jag har nämt i övriga trådar angående detta... Försäkringen gäller ej om du använder annat bränsle.. Så några försäkringpengar blir d icke om båten brinner upp... Etanolen är på tok för osäker för att användas i båtar än på länge. Med tanke på brandrisken.

!!!MVH REXCO!!! Som kör med Bensin i tankarna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vara försiktig om jag vore dig.

Saab har utrustad sina etanol-bilar med rostfritt system och specialpackningar. Etanolet torkar ut vanliga o-ringar och packningar av EPDM eller vad det kan vara installerat som standard.

Fråga importören (eller återförsäljaren) av Evinrude om E85 kan fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! håller med dig, Jobbar på Saab tekniska och mig veterligen skiljer det en hel del på bensin och etanolmotorer. Etanolen är mer agressiv och kräver speciella slangar och packningar bl.a. Den är mer lättantändlig och smörjer inte lika bra som bensin.(Kan ju i och för sig funka med rätt olja).Hälsn. Kent  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...