Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Strusse

Bella 620 DC

Rekommendera Poster

Hej, någon som har bra koll på andrahandsvärdet gällande Bella 620 DC? Hur står sig andrahandsvärdet om man köper en ny kontra begagnad?

Vad rekommenderas? Ny eller begagnad?

Är det något särskilt att tänka på vid köp av denna båt?

Har inte haft båt tidigare och är tacksam för all info.

/Strusse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Leta efter en beg 2003-2004 ungefär med t ex Suzuki DF140 4-takt på akterspegeln. Du slipper ta det värsta värdefallet de första åren (likt bilar fast inte så våldsam värdeminskning). 140 hk är bra så man har lite att ösa på ibland och när man är många i båten. Dessutom är Suzuki DF140 en väldigt bra motor.

Båten har kapellgarage så det är mycket positiv sak.

Teakdurk är nog inget jag skulle tycka vara så väldigt viktigt (även om jag har det själv i min Yamarin 5820), inget att betala så värst mycket extra för i alla fall då det ger en del merarbete också. Men snyggt är det om det sköts om.

Bella 620 DC är på gränsen till trailerbar på B-kort och en vanlig personbil då totalvikten båt motor-trailer lite tillbehör och bensin lätt drar iväg uppåt 1500 kg. Med vanlig båtupptagningsvagn blir det lättare att hålla sig inom viktgränserna.

Bella 620 DC går bra i sjön, det har tester i bl a svensk båtpress visat. Med en riktigt stor motor typ 200 hk el mer så kan ev sjöegenskaperna bli lite sämre p g av den höga farten som skrovet kanske inte riktigt är gjort för egentligen. De som har en 620 DC kan säkert ge tips hur den går i de farter som då blir aktuella.

Andrahandsvärdet är bra på Bella 620 DC då den är en populär båt.

Här har du en 620 DC med Suzuki DF140 4-takt och båtupptagningsvagn som verkar fin:

Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info!

Har vart inne o kollat på den Bella som ligger på Blocket enligt länken.

Är utgångspriset på 280.000 :- rimligt för den? Hur stor brukar prutningsmarginalen vara på begagnade båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en Bella 620 DC av årsmod. 2004 med en Mercury 115 hk EFI- fyrtakt. Båten är toppen och sjöegenskaperna kanonfina. Jag bor i Varberg och vi har ofta grov sjö men det har aldrig varit några problem.

Jag har inte teak, varken ovanpå eller i sittbrunnen men jag har lagt en lös heltäckande matta som är toppen.

Det som är finessen på min båt är en pentrymodul med ett Wallaskök och med en diskho för färskvatten. Detta gör att du kan laga/värma upp mat och koka/brygga kaffe.

Vi är två personer och ibland är barn och barnbarn med och alla sitter bra. Lastutrymme finns i ruffen där du sedan stänger till med dörren under gång.

Jag har båten på en trailer Fogelsta 1508 och ligger på 1490 kg med bensin och utrustning.

Priset på min båt, begagnad, ligger på c:a 280.000:- och då har jag dessutom en GPS-plotter fabr. Lowrance med ekolod och fartmätare.

Båten loggar, med två personer, 36 knop vid fulla varv.

Titta i min sjöbod så ser du några fotografier på båten.

Jag kan också nämna att jag har elektrisk winsch på trailern som underlättar upptagningen. Jag ligger sällan längre tid i sjön utan tar upp den och ställer den på garageuppfarten. Det är säkrare på det sättet.

Har 15 min. med bil till hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla märken har väll sin själv siktade jag på en Bella först men föll för en Yamarin 6110 av en slump den enda som har teak som standard, sen har jag läst mkt possitivt om den. Så det kan ju oxå vara ett alternativ ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...