Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
kjellson

Rötskadad mahogny

Rekommendera Poster

Efter avtäckning av båten har har lacken på relingens utsida släppt och stora bubblor med fukt har bildats.

Tacksam för tips om vad som är bästa åtgärd vid denna årstid. Slipa ner, värma, olja, låt stå, lacka, eller??
Använder epifanes, någon som har bättre erfarenheter med annan lack.
Funderar på att epoxibehandla reling nästa år, men hört att lackning ändå krävs som ytterlager för UV-skydd. Stämmer detta?
mvh, 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag vet inte om detta är de besta man kan göra men jag var med om samma sak på min båt men jag skrapade bara lite så att vattnet kom ut sen lät jag de torka i solen ca två/tre dager sen la jag på en båtlack som finns att köpa på alla färg afärer och det vart jä....t bra!

26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det tyvärr på Misilerna...

Oftast så beror fuktinträngningen på läckage från något skruvat beslag eller från ändträet på en spygatt. Jag har provat lite olika varianter, men rådet så här sent på säsongen är att skrapa, försöka täta läckaget försöka komma ihåg var det läckte och skrapa upp lacken direkt efter upptagning. Låt torka över vintern 06/07 och fixa till det nästa vår, kanske då genom att fälla in en ny bit mahogny limmad med epoxy.

Att låta torka några dagar i solen hjälper inte, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du fått vattengenomsläpp in till trät finns bara en åtgärd!

Och det är att renskrapa bort all lack och sedan börja om från början med lack. Minst 7-8 lager om det skall hålla. Att bara skrapa bort lite runt det skadade trät är meninglöst då du inte kan lappa med gammal och ny lack utan att få vattengenomträngning igen.

Nej... skrapa rent relingen till närmsta lämpliga avslut.

För bästa resultat på mahogny tycker jag man får med Marstrandsbets och sedan med Epifanes lack. Späd första strykningarna med lite förtunning så att lacken verkligen suger in i trät.

H/Cax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...