jockenordlander 0 Postad 24 April , 2006 Jag har en cresent 475 hardtop båt som ser för j... ut. Jag har fixat färg mm för at kunna lacka om den. Jag har kollat med färgleverantören och i princip skulle det räcka med att slipaskrovet och och påmed primer och lackfärg. Då det inte behöver vara finish som på en bil tänkte jag lacka den med roller och helst ute på landet. Nu till min fråga.... Är det någon som vill dela med sig av tips mm bra saker att tänka på vi lackning. Vänliga men skakiga hälsningar Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 24 April , 2006 ja,en bra sak att tänka på vid lackning:använd spruta,även om du står ute,för rolla kommer oxå att se för j.....t ut!Slänga ut pengar på färg å härdare för att rolla på,skulle jag aldrig göra.Slipa den själv å lämna den till en lackerare,blir inte så dyrt,kan vara värt det,du har ju materialet så du behöver bara betala för jobbet.Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 April , 2006 Hej, Prova Internationals Perfection (den nya), den flyter ut mycket bra vid pensel/roller/planstrykning. Har använt den själv (vit). http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp 2-komponentfärg bör du använda över vattenlinjen. Under vattenlinjen använd därför avseddd färg. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockenordlander 0 Postad 25 April , 2006 Tack för svaren.... det var som jag också trodde. Jag har faktiskt just färg från International och dom sa med rätt förtunnare och rätt % så ska deras färger inte vara några problem att rolla. Enligt dom så var denna färgen gjord för både att rollas eller sprutas. Och rollade man så skulle man efterstryka med pensel. Jag är ju givetvis medveten om att resultatet inte blir helproffsigt, men båten är från 76 och orange så jag kännde att vad som helst för att bättra på lacken och en annan färg skulle göra båte så otroligt mycket roligare att åka i Mina farhågor var precis det ni beskrev att ska jag lägga ut pengar och få det bara ok. Hur som helst så testar jag eftersom dom sa att det skulle fungera fint. Om inte annat får jag lägga ut en ny tråd här och tala om hur det gick. // Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 25 April , 2006 Se till att slipa och TVÄTTA ordentligt så allt gammalt vax mm kommer bort, annars kryper färgen iväg... Vax kunde innehålla silikon förr, och det går det inte att måla på. Så tvätta med lösningsmedel ordentligt. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jockenordlander 0 Postad 8 Maj , 2006 I helgen så lackerade jag äntligen båten. Och det var mycket svårare och besvärligare än vad jag någonsin kunde drömma om. Det blir ju hyffsat bra om man inte har allt för höga krav på resultatet, jag ville ju mest ändra båtens färg och få det snyggare och det blev faktiskt bra mycket snyggare än förut. Men det är svårt och jag fick erfara som många av er redan sagt att grundarbetet är 99% av jobbet. Samt att jag fick bevis på att man inte ska lacka andra eller tredje lagret innan den rekomenderade tiden. Jag körde 2 varv direkt efter varandra och fick en riktigt fuk lite grov yta på lacken då. men kan varmt rekomendera att lacka själv med roller om man inte har alltför hårda krav på slutresultatet. För mig som har en båt från 78 ville ju inte bränna mer pengar på lackering än vad båten är värd. Så jag är helnöjd och vill passa på att tacka er som kommit med råd under färden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_E 0 Postad 31 Juli , 2006 Kan du inte lägga ut några bilder så man får se resultatet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Juli , 2006 Jag körde 2 varv direkt efter varandra och fick en riktigt fuk lite grov yta på lacken då. Har du inte slippat igenom och bara mattat båten och tvättat ordentligt så hade det räckt med vanlig 2 komp, du hade kunnat hoppa över primern, enkelt att spruta torkar otroligt snabbt på glasfiber och du lägger lagern våtivåt eller flödigt annars blir det apelsin. Bättre lycka nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Juli , 2006 Den grova yta du beskriver vattenslipa ner den något och maskinpolera sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser