Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
skynorstrom

Byta impeller på 40hp Johnson

Rekommendera Poster

Hej igen!!=)

För dem som kollar in forumen dagligen har säkert läst frågan jag hade i lördags då jag ej fick igång min Johnson, det ordnade sig så den går nu fint.

Men jag skall byta impeller oxå är det tänkt, har aldrig gjort det förr så jag kom inte så långt=(

Började med att lossa bultarna nertill för att dela på riggen, men den gick inte att få isär har läst på några andra forum om liknande problem och det verkar som om man måste lossa den upptill oxå. Någon som är hemma på Johnson mororer och kan ge en mer detaljerad förklaring??

//Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är på 40 hk snurran, men johnson 70 så måste du även lossa växelstaget som sitter precis under hm blocket / förgasarna. Den kan vara lite pillig att komma åt men det går med lite tålamod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sitter det inte en inspektionslucka på riggen? Bakom den kan du skruva isär växelstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag såg en liten inspektionslucka som jag öppnade. Innanför den fans ytterligare en liten lucka. Öppnade aldrig den eftersom jag inte riktigt visste vad jag leade efter. Men i sådant fall är det säkert där bakom man kan dela på växelreglaget.

Tack för hjälpen, återkommer med besked då jag kollat om det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått isär riggen och bytt impellern. Man kunde dela på växel staget genom luckan på riggen. Sen va det 6 st bultar underifrån som skulle bort. Och en som satt ovanifrån, så man var tvungen att ta bort kåpan på riggen. Den va inte helt lätt att hitta. Men sen gick allt som smort så nu går motorn, och kylningen fungerar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...