Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Gäst Alias: Gustaf III (sång och teaterman med silvergrått hår).

Vilken båt skall jag ha?.

Rekommendera Poster

Gäst Alias: Gustaf III (sång och teaterman med silvergrått hår).

Vilken båt skall jag köpa?, segel eller motorbåt?. Vad tycker ni?. Jag är en man på 45 vårar utan familj men ett stort engagemang i den lokala fotbollsklubben, jag står och hejar på barnen när de spelar samt räknar korvkassan efter tävlingar. Ps: jag bor i torslanda ds:.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Urban

Enkelt. Du skall naturligtvis köpa en segelbåt. Motorbåtar är transportmedel, och det har man nog av på land, eller hur. Valet av segelbåt är lika enkelt: IF-båt (se deras hemsida: ifboat.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Skipper

Om du inte vet kanske du ska hålla dig till fotbollen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en Segelbåt. IF är bra båtar. Släkten har en, jag har seglat den till gotland i Kuling!! Om du inte kan segla så köp en snipa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segling kräver ju en del kunskap också. Valet beror mycket på vad man gillar. Hög fart eller bara söndagsåkning. Men en snipa hade nog inte varit fel för din del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hög fart kräver också en hel del kunskap! Högre hastighet ger naturligtvis störrre risker. Valet mellan segelbåt och motorbåt är inget man kan be andra att göra åt en. Du måste naturligtvis själv välja. Jag har tex alltid seglat (familjen har haft segelbåt från det att jag var 3 år) och jag har därmed alltid varit såld på segling. 15 månaders stridsbåtskörning och navigation i lumpen gjorde sedan att jag blev såld på mortorbåtar... Nu kan inte jag heller välja mellan motor eller segel, tur att amn inte måste. Hyr en motorbåt i sommar och en segelbåt nästa sommar för att känna lite på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag rekommenderar motorbåt... Snabbt ut, gör något kul, och snabbt in igen! Det är min melodi. Skaffa en motorbåt som du har minimalt med jobb med, ex. att den får inte vara för stor, utan du skall kunna rodda allt själv utan massa strul med sjösättningsdagar osv! Plus lyxen att ha båten på trailer och kunna ta dig till nya kuster utan att åka den långa vägen! Mvh //TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst dungan

Självklart en motorbåt. Du verkar vara i behov av lite vattenskidåkning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill snabbt ut till en plats, dvs en ö, favoritfiskevattnet, landstället eller bara vill komma ut för att bada är en motorbåt överlägsen en segelbåt. Vill man njuta av tystheten och stillheten samt gillar att tampas med elementen och tycker att resan är målet, är en segelbåt att föredra. Säger en seglande Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gäst

Segla är en konst. Motorbåt är mysigt. Har du förutsättningar att köpa en segelbåt? Har du kunskaper att ge dig ut själv? Kan du få hjälp av någon som vill följa tills att du kan hantera segelbåten själv? Jag var i ungefär samma situation som du. Valde att köpa en liten, billig snipa (Adec 530) med dieselmotor. Den går långsamt (5 knop), drar lite diesel (0,5 L/h) och har en konstruktion som klarar svåra förhållanden. Fördelen är att jag kan ge mig ut på en kortare tur utan att det känns jobbigt samtidigt som jag kan ge mig ut på en längre tur utan att det känns osäkert. Det finns självklart nackdelar också: Ljud, hastighet, miljöpåverkan etc.. Jag tror att det är enklare att uppskatta en motorbåt i början på ett marint liv men att passionen kan växa sig djupare med en segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...