Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Thorre

Regler ang trailers

Rekommendera Poster

Undrar vad lagarna säger om att dra en bromsad trailer med körförbud?
Ska köpa en båt ca 12 mil hemifrån men trailer är inte besiktigad och har därav körförbud. Undrar vad som kan hända om man skulle köra med den ändå, räcker bara böter?
Och kan jag om jag vill sätta på en LGF skylt och dra den i 30km lagligt?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag vet får du inte alls köra en reg avställd trailer obes totalt körförbud ett hemmabygge utan bromsar o dyl kan man dra efter bil med lgf skylt  om totalvikt överensstämmer med dragfordon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den skattad så går det, man kan boka en besiktingstid hemma vid så är det inga problem om man blir stoppad. På väg hem för besikting, ska hinna serva den först bara.

LGF skylt på och man åker på böter innan man hinner blinka smiley-wink.gif\ LGF=obromsad. Inte omtyckt av lagens långa arm att falsk skylta kärran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Om du blir stoppad av polisen så får du troligen parkera vid vägkanten med kärran. Om du sedan tänker dra den med en LGF-skylt så FÅR det inte finnas fjädring eller bromsar på den, hur dumt som helst egentligen då det är säkerhetshöjande med både fjädrar och bromsar, men sådana är reglerna.

/Wille- som kör lagligt på vägarna.8.gif\

post-1958-1394234618,4262_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det bästa i det här fallet är väl att sätta på en LGF-skylt och ta det lugnt ... minsta risk för upptäckt då!

Jag körde min HR från Stockholm till Karlstad på en LGF-trailer bakom en V70. Teoretisk körtid utan rast blir då 11-12 tinmmar, faktiskt körtid landade på 6 timmar inkl långlunch samt en kraftig felkörning på småvägarna utanför Västerås! Och ovanligt nog så passerade jag ett antalt poliskontroller och polisbilar :)

Wille!

Ser att du har kvar din Volvo-tradare ... förstår att det kan vara lite svårt att byta till SCANIA i dagsläget ... vissa leveransproblem enl ryktena 13.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok tack , men om jag ber honom att besiktiga trailer först så kan jag väl köra den i 80km även om den inte går igenom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obes eller bes med tvåor så kan du köra hem den, det viktiga är att den är påstäld och skattad.

Sålde en bil för några år sedan, den var avstäld och köparen bodde 60mil bort. Det passade mig utmärkt med en resan åt det hållet, så jag stälde på bilen, försäkrade den och drog i väg. 5mil kvar till målet så blev jag stoppad av lagens långa arm smiley-surprised.gif\. Dom var osäkra på om jag fick köra bilen, men jag hävdade att jag fick. Det slutade med att dom skrev en rapport och lät mig åka vidare. Efter två veckor ringde kriminalpolisen upp mig och förhörde mig, fortfarande  var polisen osäker om jag fick köra bilen. Men efter en stund konstaterade polisen att jag borde få köra bilen till service(egen)/verstad eller valfri bilprovning. Ärendet hoppade vidare till åklagaren som snabbt la ner det, brott kan ej styrkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körförbud pga obesiktigad, eller pga besiktigad med 3:a? Stor skillnad!

FJÄDRAD vagn kan inte vara LGF enligt vv:s hemsida (sök själva, har diskuterats här tidigare också...) Men som du själv skriver, låt säljaren besiktiga, 370kr, så har de lyssnat efter missljud i lager också ;-)

Alternativt, hyr biltransportsläp och dra upp alltihop på den...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pga av obesiktning.
problemet är att man vill ha hem båtskrället och det är lång väntetid på besiktning..  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att boka en tid hemma vid, att du kör en månad tidigare hemåt har ingen betydelse. Man måste ju inte köra ända till bilprovningen utan kan stanna till hemma en månad med kärran. Visst kan man råka utför en sur parragraf ridare som vill skälla en stund, men du gör inget fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört efter med polisen nu och tydligen är det helt ok att köra med trailern så länge jag har bokat en besiktningstid och den är påställd. Så nu vet alla det =)
Tack för svaren .  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja antar det, om det fungerar med annat än trailar har jag ingen anning om.
Det var så dom sa hos polisen iaf så jag har ryggen fri om det skulle vara något..  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryggen fri?

Då ska du nog minst ha skriftligt ;-)

Men hur ofta blir man stoppad och kollad?

Allt för sällan tycker jag....

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller bilar kallas det respittid se VV hemsida. Det kanske också gäller släp. 

Respittid

Ett avställt fordon med körförbud (pga. utebliven kontrollbesiktning) som ställs på kan i vissa fall få en respittid. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet

• är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss,

• har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats,

• har varit avställt före den mittersta månaden i inställelseterminen,

• är godkänt vid besiktning under den föregående terminen eller senare.

Tänk på att du måste stå som ägare för att du ska kunna ställa på den i ditt namn. Ägarbytet tar några dagar men du kanske har fixat detta redan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner dom på polisen som sa det så jag vet vem jag ska skylla på isf.. smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag skrev ju det men eftersom polisen sagt att han kan köra så kanske det gäller släp också. Jag har ställt på några bilar med respittid och då får man information från vägverket om senaste besiktningsdag. Jag tror det var tillsammans med med registreringsbeviset det kom. Det går också att kolla på bilregistret på internet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra en obes trailer är inte tillrådigt, skattad försäkrad och bes är ett måste, och att boka tid på annan ort än uppställningsort är inte ok, närmsta väg till besiktingen gäller. att kombinera det med transport av båt är sådeles ej ok, möjligen kan båten hänga med till bes om den inte ställer till besvär för personalen, i grunden ska fordonen vara olastade. lika så ska det vara en bokad tid då det kan hända att polisen ringer och kollar fakta.

// lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man falskskyltar inte alls om man sätter på lgf skylten. 

Spärra fjädringsvägen med klossar o spännband bara

Däremot måste du hålla dej till 30kmh....annars blir det olagligt

Dessutom kan man faktisk dra kärran med ett LGF fordon, då lär man få böter om man inte har skylten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, spärra fjädringen på ett registrerat fordon? inte tillåtet, ett regat fordon med fjädring skall ha fjädringen i funktion och även stötdämpare om inte fjädringen har egendämpning vilket gummitorision faktiskt anses ha, lgf skylt på vanligt fordon är inte heller tillåtet, ska ha trekantig röd reflex och inget annat, jo så klart föreskriven belysning och reflex på sidan och framåt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat med vägverket, respittiden gäller inte släp. Då gäller väl

Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation

Fråga: Gäller respittiden för ett bromsat släp om det i övrigt uppfyller villkoren för respittid vid påställning.

Svar från Vägverket:

Fordonsslaget släpvagn omfattas inte av respit, detta gäller endast bilar med totalvikt av högst 3500 kilo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...