Stupid 0 Postad 23 April , 2006 Köpte en begagnad motor i Befintligt skick. Har plocka ner och fixat med en hel del. Hade problem med att den tappar ena cylindern. Inhandlat nya tändkablar och stift, skarvat om befintliga kablar. Går mycket bättre nu. Men! Den tappar ena cylindern fortfarande emellanåt. Körde den i vattnet första gången idag, och där fungerade den klockrent i ca 20 min. Sen så skrek temperatursummern. Det visade sig senare att senaste impellerbyte inte hade gått riktigt till. Körde igång den igen efter en stund sen den hade fått kyla sig lite. Det var då det började igen. Kinkig som fasen. Klarar inte att gå på tomgång, det känns nästan som att den missar i tändning, fast bara på en cyl. Den har sotat stiftet en hel del på den nedre cylindern, samma som missar i tändningen. Är det någon som känner igen felet? Powerpack? likriktaren? Tacksan för alla tips. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 23 April , 2006 Har du separata tändspolar på den? Isåfall så är mitt tips att byta den nedre. Hade en 3 cylindrig Johnsson 60 som uppförde sej på liknande sätt och då va ena spolen väck. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stupid 0 Postad 24 April , 2006 Japp, det är separata spolar. Tack för tipset. Funderar på att komptesta den sen när allt är på plats. Inväntar nu packningar till kylningen. Tycker det är lite konstigt att skvalleröret sprutar vatten som bara den, men kylningen fungerar inte riktigt ändå. Fyller på här om jag stöter på något mer problem. Har en känsla av att det kommer dyka upp en del. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 2 Maj , 2006 Kolla att termostaten öppnar så att du får cirkulation på vattnet. /Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 3 Maj , 2006 Jag har nog tändspole som passar du snurra, om du vill testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 3 Maj , 2006 lösning!Öppna kåpan, ta en handgranat,dra ur sprinten,släng in granaten,stäng kåpan,SPRING!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VernerHenning 0 Postad 4 Maj , 2006 Vill bara poängtera att det är mycket sällan som elkomponenter som tändspolar går sönder. Börja med att kolla brytarspetsarna om det sitter sånna på. Prova taut tänstiftet i fråga och kolla om det tänder i huvud taget. Kolla även jorden så det är bra kontakt. Taen voltmeter och mät pulserna som kommer från CDI/brytarspetsar. OBS Mät inte efter tändspolen då du grillar voltmetern. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 4 Maj , 2006 Kan det var så att hon går på för fet blandning på nedre cyllen... Du skriver att du plockat ner o fixat, det kan inte vara så att du pillat på munstycken eller justerskruvar i gasarna? Tror jag har både P-pack och spolar till motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stupid 0 Postad 9 Maj , 2006 Okej! Jan/ För det första, så visste jag inte att den har någon termostat. Skall leta upp den i eftermiddag. Fick packningarna i fredags, så allt är monterat igen. Det är klart bättre sprut ur skvallerröret. Men som vanligt så är det svårt att göra fulltest i tunna. Mancruiser/ Handgranatlösningen är inte intressant, ännu. VernerHenning/ Intresant, det är vad jag har hört själv vid samtal med annat sjöfolk. Tändning finns, om en ej alltid. (Vad jag vet) Rigor73/ Har inte grejat med föragasaren ännu. Men nu blev jag lite sugen med tanke på vad du skrev. Fast å andra sidan så är det nog inte så förbannat lätt att få rätt blandning som lekman. Men ditt tips är klart intresant. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 9 Maj , 2006 Jag har meckat rätt mycke med mina 2 Evinrude 50 från 76, det är i princip samma snurra som din.. jag hade ganska stora problem att få gasarna att synka... innan du börjar justera, Se till att du vet vad du gör och hur... Skriv upp och antecka vad/hur du skruvat, då är det lättare att komma till en grundinställning.. En sak till du kan kolla innan du skruvar, byta plats på tändspolarna... är det fortfarande stryl med att den sotar den nedre cyllen så ligger problemet på soppa sidan och inte det elektriska... Har du tagit komp prov på motorn? kan vara så att du har lägre komp i nedre cylindern och därför inte bränner rent utan sotar lite jmf den andra cyllen... Slut på uppsatsen Hoppas det går bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stupid 0 Postad 9 Maj , 2006 har komptestat den idag. hade 10 bar på övre, och drygt nio på undre. Körde den en stund efter att ha växlat tändspolarna. Fungerade fint till den blev varm. Körde ett komptest till då motorn var varm, då hade jag drygt nio bar på övre och 6!! på undre. Har plockat isär toppen, och packningen var inte vacker. Termostaten var i trasor, har nog inte fungerat på länge. Där skall tydligen också finnas en tryckventil, men av den var det inte mycket kvar. Blir att åka till Emilssons igen. Kul att någon tjänar lite på affären. Hoppas att det bara var detta felet. Kollade även in i cylindrarna, och där fanns en liten repa. Gissar på att den har nypit någon gång. Det var en liten repa knappt kännbar, så jag hopas att det skall fungera. Förstår bara inte varför den bara missar ibland och inte konstant med trasig topplockspackning. Endast på jämna varv, ingen tendens när man ökar eller varvar ner. Tack för alla tips, blir spännande på fredag då jag hoppas ha reservdelarna i min hand. /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 10 Maj , 2006 Hoppas att det räcker med att hona loppen och sätta på nya kolvringar... Annars kostar det nog mer än de smakar tyvärr... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stupid 0 Postad 1 Juni , 2006 Det tog en stund att få packningarna. Det skyldes på posten och allt möjligt. Hur som helst. Packningarna är på plats och motorn går som en klocka. Kanske lite sur innan den är varm, men det kan man leva med. Får tacka för tipsen av alla. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser