Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
burra

Problem med starta motorn....

Rekommendera Poster

Har en mercury 84:a 150hp Rak sexa.

Försökte idag dra igång motorn efter vintern.

Problemet är att när jag vrider om nyckeln samtidigt som jag med multimetern mäter på reläet, släpper den inte igenom någonting och istället blir det o volt på polen som är ansluten till batteriet tills man vrider tillbaks då blir det som vanligt 12-13V

Vid några få tillfällen släppte den igenom ström, startmotorn drog igång men gick fruktansvärt segt innan den la av igen.

Blev efter timmar vid motorn inte klokare på det här

Vore oerhört tacksam vid svar, tankar & funderingar kring hur jag skulle kunna lösa det här.

MVH Jonas

post-18205-1394234618,0174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är batteriet som är slut. Spänningen dyker då när man belastar det. Om det gör så fastän det är fulladdat så är det bara att byta.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det låter som om du har problem med strömtillförseln. Du har givetvis kollat att du har tillräckligt med power i batteriet? Kolla även att polerna är rena från oxid. Nånstans har du isåfall en strömläcka som hindrar motorn från att få spänning.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem förra säsongen när jag skulle starta min 60hk johnson.

Jag hade oxå ström från batteriet men det var strömkablarna från batteriet till motorn som hade erjat sönder, det gick nästa att bryta av dom.

Jag bytte kablar till nya förtenta kablar och sen gick det som smort att starta motorn!

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förutsätter att batteriet inte är kass!!! 
För att få reda på vilken eller ifall det är båda kablarna/brytare/kontakter som är kass. Ta hjälp av startkablar. Koppla - till chassit, till startrelät. Fungerar startmotorn, plocka bort den ena av extraanslutningarna. Ifall inte startmotorn går runt, har du hittat felet./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...