Koyote 0 Postad 23 April , 2006 Hej, Här kommer en fråga kring träinredning. Jag tittade på en 10 år gammal Örnvik i helgen och blev förvånad över skicket på teaken i sittbrunnen som hade spruckit i ytskiktet eller angripits av mögel. Jag har försökt söka kunskap på forumet men blir inte klok på skillnaden mellan fanér och plywood, är det samma sak och är det vad som visas på bilden? Sen undrar jag naturlitvis om detta går att få bukt på detta eller om jag måste investera i ny träinredning till båten om jag slår till. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 April , 2006 Hej, Jag fräschade upp en lite äldre HT båt för några år sedan där träinredningen var lite solkig. Jag slipade bort det värsta med sandpapper och sen tog jag Internationals Teak cleaner och tvätta rent med och gnugga med en scotch brite. Då blev det genast finare och efter att det torkat så oljade jag in med Internationals Teak oil. Blev mycket fint, oljan trollade verkligen fram en fin färg på trädetaljerna. Jag blev positivt överraskad. Lite halvdåliga bilder på den båten jag gjorde iodning finns här. Alternativet kan ju vara att du skruvar av panelerna (det som går) och slipar ner samt grundar och målar med nån lämplig solid färg typ ljusgrå eller liknande, helst lite halvmatt skulle jag tro. Faner och plywood: plywood är ju uppbyggd av många skikt, en fanerad yta har ju i regel ett lager med faner (ev på bägga sidorna) och ett homogent material under faneret (nåt träslag, spånskiva ala Ikeas hyllor osv). Mitt råd är att sikta in sig på båtens grundläggande skick och framför allt motorns skick. Och att den går hyfsat i sjön. Detaljer som träpaneler i inredningen går alltid att fixa till och kan vara lämpligt vinterprojekt. Att träinredningen är lite dålig är ju inte så snyggt att se på men kan som sagt fixas i regel utan alltför omfattande åtgärder varken i tid el pengar. Den bilden du posta i ditt inlägg - träet på den bilden ser ju inte så illa ut, bör gå att få fint igen. Mugghållaren - såna finns att köpa nya i teak för ca 200 kr (kolla i Watski katalogen) om du vill ha ny sådan. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 23 April , 2006 Hej igen, Då kan jag nog konstatera av ditt svar att det är teak-plywood som sitter i båten. De flesta detaljerna är fastskruvade som lösa lappar och är nog lätta att demontera för rekond. Jag var lite oroglig över att det inte gick att fixa till om möglet trängt ner för djupt. Det går ju inte att slipa ner mer än någon milimter innan bryter igenom skiktet. Tack för bra tips. Och visst är det kanske det absolut viktigaste när båten skall bedömmas, men när en ny investering skall säljas in på frugan måste även skönhet och kvällsarbete redovisas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 April , 2006 Hej, Det där verkar ingen fara av bild 2 att döma. Gissar att du får detta i fint skick med 1-2 dagars jobb lite beroende på hur händig du är. Att bara skura rent och sen Teak cleaner kommer att ge bra resultat och sen på med några lager teakolja. Det kommer att bli ett lyft och kan räcka åtminstone denna säsong. Vill du har superputs på det hela så gör det till ett vinterprojekt och ta lös trädetaljerna och jobba med det hemma i lugn och ro i vinter i så fall. Då kan du kanske använda t ex Benarolja som är lite finare, finns i blank el matt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mellanbleka 0 Postad 23 April , 2006 faner och plywood är samma sak så länge ytskiktet är helt är det bara att slipa och lacka eller olja själv föredrar jag lack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 April , 2006 Plywood är uppbyggt av ett antal lager fanér kan man väl uttrycka det som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 3 Maj , 2011 Misstänker att denna tråd är heldöd.. Men om inte; hur mycket slipade du ner? Hur många lager oljade du på? Finns det alternativ till Scotch Brite? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 3 Maj , 2011 hej jag håller på att fräsha upp i båten ,nu i fören ,har skrivit i tråden teaken skummar ,och kan bara säga att benar uvr är en kanon olja ,men man får vara väldigt försiktig när man slipar på faner . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 3 Maj , 2011 Definieraförsiktigmedslippåfaner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 3 Maj , 2011 faner är så tunn så man måste ta det försiktigt med 140-200 slippapp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 7 Maj , 2011 Tack, vad tror du om international teak cleaner och int teak oil? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser