Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Mr-Flipper

Likvärdig båt till Flipper 620C -90?

Rekommendera Poster

Hejsan! Finns det någon som känner till ifall det finns någon båt som är likvärdig med en Flipper 620C -90, men som inte är så stöttig på sjön när det börjar gå lite vågor?

Jag gillar nämligen Flipper 620C  väldigt mycket, både utseendet och planlösningen, men jag tycker att den är i stöttigaste laget, eller vad tycker ni?

Kanske är det något som man får räkna med när båten är så liten och lätt?

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har delvis själv svarat på varför båten är lite jobbig i sjö samt kanske ålar sig vid låg fart.

Det är alltid kompromisser bakom planlösningar och en såpass liten båt som ändå Flippern är har planlösningarna prioriterats framför den optimala skrovformen.

Jag tolkar ditt inlägg som om planlösningarna är bra (vilket jag också tycker), då får man leva med att det inte går att köra för fullt vid (hård) sjögång. För vi gillar väl att vara på sjön varför behållning är själva sjöresan inte målet 8.gif\!/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utter 6200CC verkar vara en trevlig båt med likartat koncept som Flipper. Den har dock lite mer v-botten och lär gå mjukare. Har själv inte provat den men läst en del om den.

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Om du är ute efter nytt så kolla den nya MV-Marin 6600. Ser ut att vara en fin HT båt, dock aningens större än en Flipper 620. I alla fall har den utombordare och ca 140-150 hk är väl vad den behöver på akterspegeln.

http://www.mv-marin.fi/sve/mv-marin6600fc.html

Om du inte har nåt emot inombordare så finns ju nya Flipper 705 HT. http://www.flipperboats.fi/service.cntum?pageId=111527

Kanske en beg Ryds 695 Family kan vara nåt?

http://www.batnytt.com/bn_9/samm3_bn9.html

http://www.ryds695.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för tipsen, jag ska titta runt lite på dessa båtar, och se ifall någon av dom faller mig i smaken!

Ha det så bra där ute på sjönsmiley-cool.gif\

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för testen. Gillar du inte inombordare? Har inte haft nån än men fördelarna borde väl vara tystare, bättre badplattform, mindre stöldrisk och att man kan få diesel! Enda nackdelen jag kan komma på är att dom ligger i hela tiden och att det växer mer (har båten på västkusten).

Tycker du att det är andra nackdelar?

Senast ändrad av Sahlback | 12 augusti 2007 | 14:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nackdelar med inombordare?

Då får man först skilja på bensinare och diesel.

Bensinare är billigare i inköp, i regel lättare men törstigare än diesel och bensinare har lite större brandrisk främst vid tankning.

Inombordaren har ju bättre förutsättningar för att kunna vara tystare än en utombordare, om t ex motorrummet är bra ljudisolerat. Men en ny utombordare idag är väldigt tyst, åtminstone de större 4-taktarna.

Lite mer pyssel vid service och underhåll med inombordare. Drevet kräver ju sin beskärda del av underhåll med bl a bälgbyte regelbundet.

Sen går inte en inombordare att trimma/tilta upp riktigt lika mycket som en utombordare så man kan kanske inte smyga in lika långt i de grunda vikarna på samma sätt med en båt som har utombordare.

Men inombordaren har ju väldigt många fördelar som du nämner där bl a nästan obefintlig stöldrisken är ett tungt vägande skäl.

Försäkringsmäsigt har inombordare legat bra till förr men i år har flera försäkringsbolag sänkt premien för de som har båt med större utombordare (jag har Atlantica och 115 hk utombordare, jag fick ca 1300 kr lägre premie i år jämfört med föregående år).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade 2 Flipper 705 HT på nätet, båda med 260 Hk bensinare. Samtidigt har dom flesta testare provkört och gillat Pentas D3 till båten. Jag vill gärna kunna krypköra lite ibland när man fiskar. Går det bäst med diesel lr bensin? Nån sa att diesel inte är bra att stoppa och starta mycket vilken man gör ibland när man fiskar.

Andra tankar är ljudnivå i glidarfart 5-7 knop, är bensinare mycket tystare? Säkerheten, bättre med diesel? Ska man gissa på 25-30% mindre förbrukning?

Vad skulle ni ha valt? Bensinare eller Diesel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik!

Kan bara instämma i det boatsman skriver; Uttern 6200CC borde vara en intressant jämförelse (Om Du nu tittar på Flipper 620C) om Du dessutom vill finna en båt som går mjukt och rejält i sjön!

Har Du fler/andra specifika frågor om just denna modell; hör av Dig så svarar jag mer än gärna på Dina frågor! (Åtminstone efter bästa förmåga!) Du kan ju även svänga in på min sjöbod för att flukta på lite bilder till att börja med!...

Ha d godis!

//svante-raptor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...