Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
skynorstrom

40 hp Johnson staratar inte!!

Rekommendera Poster

Hej!!

Har en 40 hp Johnson från 70-talet. Har nyligen köpt den och skulle provstarta i dag. Men fick den inte att starta. Har kollat så jag har gnista på båta tändstiften. Har även kollat så det kommer bensin till förgasaren. Plockade även bort förgasaren och gjorde den ren.

Om man sprutar in startgas i förgasarinsuget startar den till men dör direkt, dvs det startar på startgasen men går aldrig igång på bensinen.

Någon som har nån ide vad felet kan vara???

//Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du pumpar med blåsan på bensinslangen när du försöker starta den - hjälper det?

Har den nån choke? Har du aktiverat den i så fall? (om choken är så att förgasarspjällen skall vara stängda så kontrollera att de verkligen är stängda). Hur som helst kontrollera att choken fungerar.

Kanske kan dags för rengöring av förgasarna också?

Tömdes förgasarna på bensin innan vinterförvaringen? Om inte kan de ha beckat igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej robert du får riva isär förgasarn o göra rent den grundligt för den får inget bränsle mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Efter en natts vila så startade motorn på andra rycket. Har ingen igentlig förklaring=)

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ingen förklaring...

Hoppas du inte råkar ut för samma problem i sommar på nåt olämpligt ställe. Ta det lite lungt i början på säsongen så du inte far iväg direkt på nån långresa och det blir stopp för dig. Skulle inte jag våga mig på i alla fall förrän motorn visat om den går att lita på eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... kanske var det fukt i tändsystemet! Det har ju varit en torr och solig helg så kanske motorn mådde bättre med detta väder. Gamla 2-taktare har alltid en personlig själ som man måste vårda ömt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får nog bli några kortare turer i början, men har testat att ha igång den ett flertal gånger nu och den startar utan problem varge gång. Men att varge motor har en egen själ, det kan nog stämma=)

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Min Båtgranne har en gammal Johnson som va helt död emellanåt.

Det enda han behövde göra vara vicka lite på växelföraren!

Tydligen vanligt med glapp.

Värt att testa nästa gång kanske.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset, ska komma ihåg det om jag blir stående i sommar.

/Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...