Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Roljo

Mercury 20 hk

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en Mercury 20hk -80 Som inte har varit igång på 4-5 år

Och själv vet jag inte så mycket om båtmotorer så vore tacksam för lite hjälp Är det något som jag skall tänka på eller göra innan jag provkör den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Byt impeller (vattenpump). Impellern är av gummi så den åldras av tidens tand. Köp en gör det själv handbok typ Clymer eller Seloc om det finns som täcker din årsmodell så klarar du nog det själv, annars lämna in till Mercury verkstad.

 

2. Risk för att förgasaren (förgasarna) är igenbeckade med gammal bensin så du kan behöva ta isär och göra rent.

 

3. Nya tändstift är vettigt också, rätt modell och korrekt gap.

 

4. Byt växelhusoljan nere vid propellerhuset. Lossa tapp/påfyllningsskruven nederst och sen luftskruven överst så rinner det ur. Fyll på i nedre hålet (jo det låter bakvänt men så gör man) tills det kommer ut ur övre hålet. Går gissningsvis åt 1-2 tuber växelhusolja. Byt helst till ny packningsbricka på nedre hålet så det blir tätt.

 

5. Smörj alla smörjnipplar med vattenfast fett (med fettspruta).

 

6. Kolla att propellern är hel och i balans (obalanserad propeller leder till vibrationer och i förlängningen mår inte propelleraxel med lager bra av det).

 

7. Smörj ev fetta in alla rörliga länkarmar för gasreglage osv så de går lätt.

 

8. Byt ev bensinfilter som kan finnas på motorn.

 

9. Kör på färsk bensin, 95 oktan med 2% marin 2-taktsolja iblandad (gärna biologiskt nedbrytbar) om den inte har automatisk inblandning av olja via Oil Injection system (troligtvis inte då den är såpass gammal). Använd en tank som du vet funkar (eller köp ny) och använd handblåsa (gummi) och bensinslang som är ny.

 

Viss risk kan finnas att bränslepumpen, brukar vara ett gummimembran, kan vara dåligt men du får hoppas det funkar, annars får du byta gummimembranet.

 

Vettigt är att skaffa en Mercury användarmanual till motorn också, kolla med t ex Marinshopen om de har el kan ta hem.

 

Vet ej om du har rorkult eller fjärrreglage men ev kan dessa behöva ses över också (smörja in osv).

 

Det är väl det viktigaste som jag kommer på du kan behöva göra. Andra kan säkert fylla på med mer saker som är vettiga att göra.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig det är svårt att ta isär dessa gamla murklor eftersom drivaxeln inte är i rostfritt. Så var det ialla fall på min som var från ca -80.

Kan man inte ta isär (=ner) växelhuset kan man inte heller byta impeller har jag för mig.

Så får du inte ner växelhuset så får du testa ändå. Men kolla efter skvallerstrålen som visar att impellern fungerar.

På min sattes slangen till skvallerstrålen lätt igen av gamla saltavlagringar. Kommer inget vatten där så testa att ta loss den från infästningen vid utblåset och kör vattnet rakt ut eller rensa med en ståltråd. (ståltråden var alltid med på mina resor med min gamla murkla de 10 sista åren...)

 

I övrigt håller jag med föregående talare.

Lycka till!

 

PS

Välkommen till Maringuiden!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!!

Det var många goda tips för en nybörjare. Enl. förra ägaren har det gått max 200 tim. Jag gör nog allt utom byta impellern till en början. Jag får väl provstarta och kolla strålen

 

/Rolf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dess placering bör vara baktill på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min 3-åriga son kom in från sandlådan och han tyckte att din kommentar var rolig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åhh tack, kul att man glädjer någon....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bultarna är troligen jättesvåra att lossa. förgasaren tror jag inte är nått problem alls- erfarenhet av liknande motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...