Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
marinaden

TeakTips

Rekommendera Poster

Hej

Jag har mellan sittbrunnen och kajutan en teakvägg som har blivit behandlad med teakolja varje år. Nu har jag fått en hel del mögel på väggen. Har någon något bra tips på hur man kan få bort möglet.

Kan jag lacka väggen nu fast den har varit oljad. Jag har för mig att möglet inte skulle få så bra möjligheter ifall väggen skulle vara lackad.

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Hej

Jag hade ett liknade problem som du. Hade en del svartmögel på teakväggarna. Jag köpte ett tvättmedel som man tvättar bort mögel med, finns i dom flesta båtbutiker och husvagnsbutiker. Det blev så soprent att teakoljan försvann. När det gäller att lacka/fernissa teak vill jag ge dig några tips.. Teak innehåller en naturig olja som du måste får bort. Annars så fastnar inte lacken/fernissa Detta gör du enklast genom att tvätta trät med aceton. Sen så gäller det att du förtunnar ut lacken/fernissa rejält dom första 5-6 lagren tills du märker att trät blir mätt Därefter kan man använda ren lack/fernissa tills du blir nöjd. Visst blir det snyggt å möglet har svårt att få fäste igen MEN vilket slitgöra. Jag använde olja till mitt och förtunnade ut oljan först innan jag strök på med ren olja.

Lycka till

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...