laban1 2 Postad 21 April , 2006 Hej! Kanske en lite dum fråga, men vad innebär egentligen landström? En kompis till mig kör med en kabelvinda som han drar in i båten. Från den kopplar han vidare till en laddare för batteriet samt jordade uttag 220V (för mobilladdare etc). Men detta är väl inte lika bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 21 April , 2006 Vad jag har förstått så skall man använda kodkända prylar och en såkallad jordfelsbrytare installerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2006 Med landström menas väl oftast att det finns en fast installation i båten. Fast uttag i båtsidan som man kopplar kabeln till, fast jordfelsbrytare och snygga kabeldragningar till varmvattenberedare, batteriladdare, hårtork, jacuzzi, dammsugare eller vad man nu har i båten. Kabelvinda och koppla in med lösa sladdar fungerar väl också, inte mindre säkert men bökigare. Jag skulle nog köpa en separat jordfelsbrytare och koppla in innan man hänger på övriga saker i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 21 April , 2006 Ok! Har landström 12 V uttag, eller måste man ha separat laddare till batteri? Ansluter man någon jord till båten och i så fall känner jordfelsbrytaren strömmen i kretsen landström - hamnjord eller landström - båtjord? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2006 Har landström 12 V uttag, eller måste man ha separat laddare till batteri? Ansluter man någon jord till båten och i så fall känner jordfelsbrytaren strömmen i kretsen landström - hamnjord eller landström - båtjord? Landström är alltså inget fabrikat eller speciell burk. Det är en beteckning på 220V anslutning till båt i största allmänhet. En batteriladdare kopplar man in separat och det är väl det första man tänker på att sätta in. Jordfelsbrytaren känner av om någon liten del av 220V strömmen smiter fel väg och bryter då omedelbart innan det blir livsfarligt. Den ska kopplas in direkt där 220V kommer in i båten och skyddar allting som i sin tur kopplas till den. Man ska INTE koppla landströmmens skyddsjord till någon metall i båten som motor eller köl! Det blir omedelbart jordströmmar som orsakar korrosion på egen och andras båtar och saker i land. Den gulgröna skyddsjorden ska dras till skyddsblecket på alla 220V uttag som vanligt men ingen annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 21 April , 2006 Vad bra! Då är jordfelsbrytaren en form av dubblerat skydd ifall hamnen slarvat med sin jordning? Slarvar hamnarna ofta med sin jordning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 April , 2006 Då är jordfelsbrytaren en form av dubblerat skydd ifall hamnen slarvat med sin jordning? Slarvar hamnarna ofta med sin jordning? Nej hamnarna slarvar inte med sin jordning. Men jordning i sig skyddar inte mot alla farliga strömmar. Och det är inte obligatoriskt att ha jordfelsbrytare på uttagen i en hamn tror jag, även om det skulle vara bra. Att ha en egen jordfelsbrytare ger helt enkelt extra säkerhet. En vanligt jordning är till för att om en sladd lossnar och hamnar mot plåthöljet på en apparat så ska det bli kortslutning och säkringen ska gå. Så att man inte har ström på ställen som man kan ta på med handen och dö av. Men det krävs rejäla fel för att en vanlig säkring på 10 eller 16 A ska gå. För att ta död på en person krävs så lite som 0.03 A. Här kommer jordfelsbrytaren in, den är mycket känsligare mätapparat och slår av direkt när det blir farligt. Lite förenklat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laban1 2 Postad 21 April , 2006 Då får en tacke så mycke för svaren :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 18 Maj , 2006 Hei alle sammen. Jeg er kanskje litt sent ute fordi jeg har lest dette først nå, men det må jeg si noe til. Så snart det finnes en fast 230 Volt innstallasjon som dras strøm fra land på båten må alt har fellesforbindelse til jord. Ellers ville ikke jordfeilbryteren kobles fra når det finnes en forbindelse mellom fase og jord. Jordforbindelsen oppstår også hvis en mennesker får forbindelse mellom fase og for eksempel motor = - aksel - propell -vann -land. Det blir strømstøtt og antakeligvis død av mennesken. For det finnes sikkert også i Sverige forskrifter som gjelder det samme som f.eks. CE-forskrifter i Tyskland eller El-tilsyn i Norge. Jeg anbefaler på det sterkeste til å søke for det. For å forhindre tæring kan brukes systemer som f.eks. skilletrafo pluss egen jordplate eller også galvaniske skilledioder somgjør det mye billigere og lettere. Fakt er: ved å trekke 230 Volt landstrøm på båten (med fastinnstallasjon) må både alle 230Volt-forbrukere, metalldeler som kan lede strøm, inkludert motor og batteri har fellesforbindelse til jord. Vennlig hilsen Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 19 Maj , 2006 Hej! Fakt er: ved å trekke 230 Volt landstrøm på båten (med fastinnstallasjon) må både alle 230Volt-forbrukere, metalldeler som kan lede strøm, inkludert motor og batteri har fellesforbindelse til jord. Detta är inte rätt! Anders har rätt i sitt påstående. Man ska inte förbinda motor mm. till landjord då galvaniska strömmar kan uppstå. Jordfelsbrytaren fungerar ändå. Den mäter skillnaden mellan strömmen som skickas ut och strömmen som kommer tillbaka. Uppstår en skillnad på över 30mA bryter jordfelsbrytaren. MVH flipper jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 21 Maj , 2006 ...men hvis man har kontakt til fase og null samtidlig? I så fall blir man grillet uten jord, fordi man blir bare en strømforbruker som ikke blir kjennt av jordfeilbryteren som ikke utløser i så fall. Strøm søker seg letteste veien og den er jord. Derfor finnes det CE-bestemmelser. Ikke noe jordfeilbryter kan virke hvis det ikke finnes en forskjell mellom fase og 0. Mvh. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser