jesperastrom 0 Postad 20 April , 2006 Hej alla! Har efter några provborrningar i akterspegeln till min fasa upptäckt att den inplastade plywoodförstärkningen i är genomblöt och mjuk. Hur allvarligt kan detta tänkas vara? Bara att riva och bygga upp igen, eller finns annat alternativ. Eller kanske man till och med kan leva med det utan åtgärd. Tacksam för råd, sommaren är snart här. /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 21 April , 2006 Huuu Jag hade det så förrförra året. Egentligen finns det inga genvägar, det är bara att riva upp och byta... Visst kan du säkert åka något/några år till, men inget iallafall jag rekommenderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 21 April , 2006 Seacast http://transomrepair.com/ kanske kan vara något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 21 April , 2006 Hej ! Lite svårt att få det att torka upp bakom plasten. När vintern kommer fryser det och spricker och släpper från plasten. Borrade för ekolod på min båt då rann det vatten ur akterspegeln. Nu åtgärdat . Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 21 April , 2006 Snälla Patrik skriv och berätta hur du löste problemet. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperastrom 0 Postad 21 April , 2006 Tackar för responsen! Även jag är nyfiken hur du löste problemet Patrik. Gjorde du jobbet själv, eller lämnade till varv? Någon med erfarenhet om vad kan det kosta i såfall. /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 21 April , 2006 Hej Igen !! Jag löste problemet genom att såga sönder akterspegeln. Men innan dess så funderade jag länge på om jag skulle våga sätta sticksågen i den. Det va 2:a året jag hade båten och haft båt överhuvudtaget. Läste en del och frågade runt lite. Köpte glasfiber och plast av en arbetskompis som byggt egen styrpuplet. Slutresultatet blev stadigt och hållbart. Ytfinishen kanske inte blev 100%. Men det finns ju alltid en första gång. Har bilder i sjöboden. Nästa gång vilket det säkert blir för jag har funderat ut nya planer. Vill öka ytan i akter och minska kabinen. Materialet kanske kostade runt 1500-2000 med slippapper och div skydd. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 21 April , 2006 Tack Patrik Tyvär verkar det inget roligt. Jag har inombordare så det komplicerar ju saken ännu mera måste ju montera ur hela skiten och det verkar inte kul alls. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 21 April , 2006 Iron eagle . Det största problemet jag hade va att veta hur jag skulle få el-kablarna och reglage kablarna smidigt till motorn. Eftersom jag både lagade och höjde akterspegeln och ändrade motorbrunnen blev det en del tänkande. Klart det va en del slipande och sågande. Jag kunde bara jobba på helgerna eftersom jag hade båten 10 mil från mig.Tog ca 4 helger. Du har inte funderat på att bygga om till utombordare? Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperastrom 0 Postad 22 April , 2006 Hej igen! Jag har varit i kontakt med ett varv här i Stockholm. Enligt dem så är det snarare regel än undantag att akterspegeln är genomfuktad på äldre båtar, men de sa att det borde gå att köra en säsong till. Jag skall bara hålla koll så att det inte börjar läcka. De bedömde kostnaden till ca. 30-40.000 kr för att riva och plasta nytt. Inte direkt gratis, hmmm. Såg dina bilder på arbetet. Det blev ju riktigt bra. Men det är ju lite lättare med utombordare. Är det någon som har tips på bra firma i Stockholm som kan sådant här? /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmfmats 0 Postad 22 April , 2006 Hej! Jag hade samma problem i min gamla vindrutebåt från tidigt 60-tal, och gjorde ungefär som PatrikE. Dock var min akterspegel inte helt rak, så jag fick göra flera plywoodskivor. Hade ingen erfarenhet av glasfiberarbete överhuvudtaget innan detta, men fick råd av min granne, som jobbat som varvschef för ett båtbyggeri. Hursomhaver, det var väl inget svårt jobb sist och slutligen, men det tog mig flera dar. Slutfinishen fixades med glasfiberspackel avsett för bil och till sist rollades topcoat på med mohairrulle. Detta slipades finare och finare, tills det polerades upp med maskin och resultatet var i klass med nytt. Materialkostnad för mig var ca 3000 kronor. M@s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatrikE 0 Postad 22 April , 2006 Hej !! Såg Din båt i Sjöboden Jesper. Har man en nyare båt så skulle jag nog inte själv ha vågat att såga i den. Tyvärr har jag inga känningar i branschen så nåt bra varv vet jag tyvärr inte om. M@s jag hade inte heller rak akterspegel. Jag tog och slipade ner kanterna på den inre plyfaskivan,så den skulle följa spegeln bättre. Tjockleken på akterspegeln blev lite för tjock. Tiltar jag upp motorn tar muttern till styrstaget i i vissa lägen. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 April , 2006 det är ej svårt att byta akterspegel bara lite svårt att förklara med ord men såga bort akterspegeln och se hur mycket som e blött,sen införskaffa plyfa jag hade valt 22mm tjock och plastat ena först och sen lägga en 22:a till och plasta om man sen vill kunna forma rekomenderar jag att plasta ytterst ett lager med bonocell som du kan slipa och forma precis som du vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesperastrom 0 Postad 24 April , 2006 Tack för alla tips. Jag skall ta en funderare på hur jag går vidare. /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser