jesperastrom 0 Postad 20 April , 2006 Hej alla! Har efter några provborrningar i akterspegeln till min fasa upptäckt att den inplastade plywoodförstärkningen i är genomblöt och mjuk. Hur allvarligt kan detta tänkas vara? Bara att riva och bygga upp igen, eller finns annat alternativ. Eller kanske man till och med kan leva med det utan åtgärd. Tacksam för råd, sommaren är snart här. /Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 19 Juni , 2006 Well, det beror pa vad du vill gora. Tanker du bara ha baten nagon sasong till och det inte ar nagra storre krafter pa akterpsegeln, sa let it be. Du klarar sakert en sommar till... Annars, vore jag du sa skulle jag ta och hugga upp, ta bort allt tra och plast som har blivt paverkat. Lat det torka lange, och sen ar det bara att borja bygga med ny plywood och epoxi. Du lar kunna fa det battre/starkare an original om du gor ett bra jobb. I och med att du postade under Langfardssnack sa gissar jag att det ar en segelbat som du tanker anvanda pa oppna hav. Jag skulle darfor gora en ordentlig inventering/reparation. Ar det din Bayliner sa skulle jag DEFINITIVT atgarda det. Drevet hanger i backspeglen och det blir ordentliga brytkrafter vid gang. Min gissning ar att det har borrats hal under aren som inte tatats ordentligt och vatten har sedan kommit in i plywooden. Manga Amerikanska batar har INTE marinplywood, utan bara vanlig byggplywood som sedan ar halvdant inplastad. En lacka gar snabbt fran ett litet problem till en mindre katastrof... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 19 Juni , 2006 Jag plastade om en roderskädda som hade samma problem. Kika på min hemsida hur jag gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser