Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
AQ170

Lägga till med aktern?

Rekommendera Poster

Hej

Road och triggad av en gammal återuppväckt tråd måste jag fråga varför en del anser att det är sjövett(eller som jag uppfattar det fiinare) att lägga till med fören mot brygga. Personligen tycker jag att det bara är idiotiskt att klättra på sidan båten för att komma iland om jag istället kan lägga till med aktern emot och bara kliva direkt i eller ur båten med packning, familj och hund m.m. Dessutom inbillar jag mig att svall från andra båtar tas BÄTTRE av fören än aktern mot de båtar som åker förbi mig vid bryggan.

Men jag har väl inte bara fattat hur man ska göra...

Mvh Thompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Riktiga synpunkter, tycker jag, men jag kan tycka att det ofta kan vara trevligare att ligga med stäven mot bryggan, dels kan det vara skönt att ha utsikten mot vattnet (se alla båtar, trevlig natur etc.) dessutom är det skönt att vara lite avsides från bryggan när man solar badar mm. när man befinner sig i sittbrunnen eller i aktern. Smaken är som sagt som baken, delad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har själv aldrig funderat i dina banor.

För min egen del med motor med rak axel skulle jag nog aldrig få familjen iland tillräckligt snabbt. Svängrummet är betydligt vidare utanför Y-bommarna än emellan.

Att man backar in är nog också i huvudsak av praktiska skäl, exempelvis ingen eller ringa skarndäck att kliva på.

Mvh

Laand 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och ha propellern utåt så minskar risken att den ska slå i nått då det oftare är djupare och mindre bröte några meter ut från brygga/ kaj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Klart att det är av betydelse vad det är för båt man har, för egen del har jag mycket breda skandäck och behöver inte tänka på besväret som kan vara med minimala sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I USA är det mera vanligt att ligga med aktern inåt i alla fall vid brygga, sen är det som ngn skrev...backa in vid en holme är inte alltid så enkelt som det kan tyckas  ...och problemet kvarstår ju...för till fören ska du ändå o göra fast för ankaret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag parkerar med aktern in vid hemmahamnen, enklare att komma i och ur med all packning då. Har tillräckligt djup neråt och in under bryggan för att det inte ska vara problem med drevet.

Överallt annars blir det fören in, man vet aldrig hur det ser ut vid land med sten och annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får väl erkänna att jag inte alltid står med aktern mot brygga.9.gif\  Beror naturligtvis var man är och varför. Men i hemmahamnen när det skall lastas i och ur grejor gör jag det.

Det som retar mig är att vissa ventilerar åsikter om detta...vilket jag tycker att de borde skita i och sköta sig själva.

Mvh Thompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Läste nånstanns att det va lite svenskt

att lägga till med fören.

Att man ska få vara ifred och slippa

att hälsa och umgås med folk på bryggan.13.gif\2.gif\

Har båt på trailer så jag behöver inte tänka på

problemet så mycket.12.gif\

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att man ska få göra som man själv vill

och är praktiskt.

Klart med båt bland en massa snobbar

och besserwissar kan det ju bli tjat.2.gif\

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...