Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
BobbyE

Solpanel 6W

Rekommendera Poster

Jag har tänkt köpa en solcellspanel från Jula för 399kr som levererar 6W  http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=509534822&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-604103

Tror ni att denna i sig kan driva en bergsprängare direkt?

Så småningom kommer jag använda den till att ladda ett bilbatteri, och tänker mig att med 6W behövs ingen regulator.

Det jag funderar på är om det är någon idé att ens fundera på en solpanel på 6W, kommer den att kunna leverera vad jag behöver den till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst OP-Admin

Med en så liten solpanel så ger den troligen inte mer än ca, 325-350 mAh (milliamperé) och därför duger den inte till mer än att ladda upp en mobiltelefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry men glöm den.

Du kommer knappt märka att den finns......lägg dom pengarna på att köpa landström där det finns.

Jag har en riktig 42w 95cm x 30 och den är på gränsen till för liten.

Mvh

PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med fg talare.
klart man lockas av priset men du får inget det du betalar för...6w driver (med lite tur) en fjuttig glödlampa under de timmar du har optimal kapacitet ur din solcell. Ska du ladda bettierer och ha lite förbrukare behöver du iallafall 30-40w, men gärna mer.
Vill du ha kräm i batteriena så får du dessvärre hosta upp ett par tusen, men bättre det än ett par hundra till ingen nytta 5.gif\  som man ångar bittert efteråt.

Om du köper en solcellspanel se då till att montera den så stt du kan justera vinkeln...Ofta tappar du mycket effekt på att ha delar av panelen i skugga.

Lycka till

//Steb 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...