dykaren 0 Postad 20 April , 2006 Hej , jag undrar om det är någon som varit över till Polen och köpt segel direkt av någon segelfirma , positiva och negativa erfarenheter , blir det mycket billigare än att beställa från en svensk firma som syr upp i Polen ? Prisskillnad mot att handla i Sverige ? Alla erfarenheter välkomna... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 20 April , 2006 Hej Lasse , jo , jag vet om honom , men men men , jag fick ett antal olika priser på samma segel av honom , så jag vet inte. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 22 April , 2006 Hmm, det verkar inte vara någon som varit över till Polen och köpt segel , eller ? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 24 April , 2006 jo visst har vi det.. det finns ett långt långt inlägg om det tidigare. det gick skitbra och jag är helnöjd i alla, shoppade på apollosails. sök efter inlägget här på forumet och lycka till // Frepp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 26 April , 2006 Hej Frepp , jo , jag har läst det men det kanske inte riktigt är vad jag söker svar på , vill veta om det skiljer mycket i pris mellan att beställa från Sverige och att åka över till Polen själv och handla direkt av en segelmakare... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 30 April , 2006 Hmm , är det verkligen ingen som själv varit över och köpt segel ??? Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Triss920 0 Postad 30 April , 2006 Hej! Har inte varit över och köpt men har däremot beställt av Kabat, idag var jag och farsan ute och provseglade de nya seglen, de ser verkligen kanon ut och båten gick som ett skott jämfört med hur det var med de gamla seglen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 20 Maj , 2006 Jag kanske tar en sväng över i sommar själv och kollar upp priserna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 13 September , 2006 Hur har det gått för dig? Fått tag på några segel? Var det nåt att ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjacek 0 Postad 4 December , 2006 hej, Själv har jag inte köpt nån segel i Polen, men jag vet att om man vill handla billig ska man göra det mellan oktober och mars, därefter ökar priserna, men då gäller det att åkar ner själv och förhandla om priset. Jacek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolftillberg 0 Postad 19 December , 2006 Snackade med en polack i somras, en kille som känner branschen någorlunda...han menade att om man åker ner och köper själv, kanske med nån polsk kompis som medhjälpare så kostar ett storsegel till en 30-fotare ett par tuenlappar mindre än hos Kabat.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 20 December , 2006 Köp gärna segel i Polen men kom inte sedan och klaga på att det är dyrt med den svenska arbetslösheten eller att det är svårt att få ett segel lagat här hemma när men behöver det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 December , 2006 Ja, det är förjävligt hur många segelmakare som går arbetslösa och tär på välfärdsstaten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lyngve 0 Postad 20 December , 2006 Jag menar bara att vi någon gång ibland kanske ska tänka på mer än priset. Den dagen då det inte står Tillverkat i Sverige på någonting har vi kommit långt i att avveckla detta landet. Fast det ska jag kanske inte bry mig om, förlåt så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 20 December , 2006 Nu är det väl så att även fast man köper segel från ett svensk segelmakeri så ska man inte tro att dessa sys i Sverige. De större svenska segelmakerierna syr upp det mesta i låglöneländer. Men man ska skilja på sådant som ändå handlas genom en svensk segelmakare eftersom denne oftast designar seglet, i bästa fall efter just din båt och dina önskemål. Köpar man direkt från ex. Polen har dom därborta sällan kunskap om hur en IF-båt ser ut utan dom bara syr upp ett segel som har en viss mastlik- och bomlikslängd. Med lite tur kanske det funkar bra för en IF, har man otur så får man ett segel som inte ger båten rättvisa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 20 December , 2006 Som jag ser det så stjäl inte de polska segelmakarna arbete från de svenska, och om de gör det är det nog ganska marginellt. Om du kikar på första inlägget så ser du att frågeställaren äger en Viggen, en liten båt med små segel. Det är där det kan löna sig att köpa ett segel från t ex Polen. Som jag ser det har man hittat ett nytt kundsegment, inte stulit kunder. Om man äger en större båt, gillar exotiska material, har kappseglingsambitioner osv så kommer nog seglen även fortsättningsvis att sys av Din Lokale Segelmakare eftersom prisskillnaderna minskar procentuellt sätt när ytan ökar. Har man en liten billig båt är ofta alternativet att fortsätta segla med de gamla slitna seglen. Exempel: När jag skulle byta storsegel (11 m², dacron, crosscut, kontrastband, segelmärke, lösfotat) fick jag en uppskattning från North på 10000-12000 kr, totalt ointressant, alldeles för dyrt tyckte jag och behöll mitt gamla segel. Jag köpte sedan ett sådant segel från Polen genom en svensk agent för 6500 kr i högkvalitativt dacron som jag är nöjd med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 6 April , 2007 hej, ja , nej det skiljer inte mer än ca 500 -700 kr. marginellt, att du får det hemkört via waldemar om han fortfarande håller på . grymt. bra, beställde en rulle oxå och den gick inte in i bilen så därför löste jag frakten själv. ciao.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
searover 0 Postad 7 April , 2007 Kom hem i natt efter att ha hämtat mina nya segel i Polen. Välsydda av hög kvalitet till bra priser. Jag är helnöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
melle 7 Postad 7 April , 2007 searover: Hur mycket betalade du? Är ute efter en rullgenua på 30kvm och ett storsegel på 19kvm. Behöver segel med bra livslängd för långsegling. mvhAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser