JohanFredriksson 0 Postad 20 April , 2006 Tjena! Tar ni av tv antennen från masten när ni vinterförvarar den? Jag ämnar nämligen sätta upp en ny antenn i masten. Kan välja på att använda gamla kontakterna eller dra kabeln genom masten. Nackdelen med det senare är ju att jag inte kan ta av antennen, fördelen att jag får ny kabel i masten. Vad tycker ni jag ska göra? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 20 April , 2006 Vad är det för antenn du tänkt dig? Har sett att man kan köpa en mobiltelefonstor grunka med en miniantenn på, som man sen kopplar till PCn via USBporten och vips har man ettan, tvåan och fyran i laptopen. Finns många märken, kostar från 500 kr bara, en av de billigare haar högst betyg. Tror det fanns varianter med längre antenn på nåt vis också. Jag ska defenitivt testa en sån där TV-dosa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 20 April , 2006 Har en Banten 32cm som ska upp. Har en 15tums lcd-tv redan Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 20 April , 2006 Jag förstår inte problemet riktigt.Mellan TV-antennen och antennkabeln som kommer ut ur masten har du ett skruvkoaxialkontaktdon i metall för 75 ohms kabel(ELFA t.ex.). Skarven kan du täta med t.ex. vulktape som du får snitta upp varje höst för att kunna plocka bort tv-antennen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanFredriksson 0 Postad 21 April , 2006 Frågan var om jag ska dra en ny kabel eller låta den gamla sitta kvar. Kan koaxkabeln åldras så att mottagningen påverkas? MVH Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 21 April , 2006 Ja, kablen åldras och det påverkar mottagningen. Helst ska det vara en dubbel skärmad kabel, folije och flätad strumpa. Har den inga synliga skador så håller den bra i 15-20år, är den skada byter man naturligtvis på en gång. Man bör kolla kontakt anslutningarna varje år så det inte har blivit oxid i dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pajonik 0 Postad 30 April , 2006 Om isoleringen mellan innerledare och skärm är av skum så ökar dämpningen då skummet suger i sig fukt. Om däremot isoleringen består av homogen PVC (genomskinlig) så förändras inte kabelns elektriska egenskaper med tiden. Mvh Örjan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2006 Intressant ämmne detta med kabel. När jag mätte upp kabel till TV-antennen så fick jag inga bra mätvärden. Jag bytte då ut den mot en ny - drog in den nya med den gamla. När jag dissikerade den gamla kabeln så fanns ingen strumpa kvar. Där metallen hade varit fanns ett gråvitt pulver. Plast är inte tätt har jag lärt mig då jag la in gelcote i en plastpåse i frysen och förstörde all maten. Frågan blir då. Vilken antennkabel är mest tät? Vad köper man för att slippa dra ny kabel då och då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser