Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Funderar lite öve rhur jag ska behandla min rutsarg (furu) så tänkte höra lite hur ni har behandlat era? //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 20 April , 2006 Jag har ingen rutsarg, men hade jag haft det hade jag: 1. Lyft ur rutorna 2. Linoljat (fast nu är det nära sjösättning, då kan man fuska och köra med kinesisk träolja...) 3. Fernissat några lager 4. Monterat rutorna med Sikaflex (en del kör med linoljekitt...). Om du har glasningslister behandlas de lika ovan med olja fernissa och monteras med tätning närmast glaset 5. Slipa och fernissa resten av lagren enligt konstens alla regler. Dra ut fernissan ett par tre millimeter på glaset för maximal tätning. Kallas toppförsegling har jag lärt mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 20 April , 2006 Hej Jimmy, Jag gjorde enligt följande: Efter oljning och fenissning la jag en vit självhäftande gummilist med L-profil i den frästa sargen. Sedan la jag i rutan för att slutligen täcka med en kvartslist i vitt gummi. Den spikade jag fast med mässingsspik och skallarna slog jag ned i listen. Arbetet utfördes förra året och nu i vår ser det bra ut men det är lite kort tid för att kunna urvärdera ordentligt... Lycka till /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Det som känns lite dumt me att fernissa är att jag tror det blir väldigt svårt att få det ordentligt tätt överallt och att inte fukten kryper in under lacken, så mycket springor och skarvar/frästa kanter på rutsargen. Det känns därför lite svårt att kunna hålla efter den som man vill kunna göra om man fernissar den eftersom man då måste lägga på några nya lager varje år. Men det kanske är den enda vettiga lösnintgen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser