Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
MickeWe

Teakdäck på 32fots båt från -82 Bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Just det... Jag funderar på att köpa en segelbåt från -82 med teakdäck. Är det något jag ska tänka på då? Höjer eller sänker det priset? (Det är en Comfortinabåt jag ev. är intresserad av)

Vad mer ska jag tänka på när jag tittar på båt?

(På väg in i seglarvärlden från motorbåt... törs jag överhuvudtaget?) 14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på skicket på däcket...

Kolla att alla nåt sitter som de ska, att alla pluggar ovan skruvar är täta, att däcket inte sviktar konstigt eller verkar svampigt. Fuktmät också hela däcket, helst underifrån.

Anlita en besiktningsman om du är osäker.

Tänk på att trä är snyggt och skönt att gå på, men kräver underhåll. Fundera över dina prioriteringar. Jag valde teakdäck, och är nöjd med det.

Klart du skall segla, det tillför en ny dimension till båtlivet!

ph34r.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt så är det ett lättviktsspackel mellan innermodul och däck på Comfortinan, ingen balsa alltså. Det är ju en liten tröst att slippa ruttnande balsa - för hål har du, flera tusen, och nåt av dem läcker garanterat in vatten.

Min personliga uppfattning är att teak är skönt att stå och sitta på i sittbrunnen. Men på övriga delar så är det ett gissel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Cirrus från -79 för några år sedan, med teak i sittbrunnen. Instämmer att det alltid finns någon skruv som läcker. I mitt fall var det många... Håller också med om vikten att kolla alla nåt, samt tätningen mot underliggande plastdäck. I mitt fall var denna bristfällig, inte hellimmad utan bara smala strängar i utkanterna av teaken vilket gjorde att det fanns stora fickor mellan teaken och plastdäcket. I vilka det kan ansamlas fukt/vatten. I mitt fall slutade det med att jag slet bort det gamla teakdäcket innan förra vintern, lät underliggande plast torka över vintern samt la ny teak förra våren. Mycket arbete, ta dig i akt och undersök noga... Har lite info på nätet, via denna länk; http://www.algonet.se/~hoek/smulan05.htm

/hoek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Consensus skrev:

Min personliga uppfattning är att teak är skönt att stå och sitta på i sittbrunnen. Men på övriga delar så är det ett gissel.

Är det så att teaken bara kan läcka om den ligger på ett däck, men inte om den ligger på en sittbrunnstoft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall var det lika illa på sittbrunnstofterna som på sittbrunnsdurken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart inte, men det är ca 200 hål istället för 5000 hål. Och det kostar under 10.000:- att lägga om teak i sittbrunnen jämfört med 100.000-300.000:- att göra det på hela båten.

Har ni läst artikeln i senaste segling? Inte ens en välbyggd Hallberg Rassy går säker. Kanhända att vårt klimat, med vinteruppläggningens växlingar mellan frost och tö, gör att det mesta tills slut blir otätt.

I min mening så är teakdäck en faktor som ska dra ned priset avsevärt. Personligen så skulle jag avstå från ett sådant köp.

En gammal motor är en sak, då är utbyteskostnaden åtminstone hyfsat förutsägbar. Men med teakdeak kan det sluta hur som helst, beroende på hur ruttet det är under plasten.

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...