Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
roki

Hög laddspänning - 16,5 Volt

Rekommendera Poster

 Hej!

Är mycket tacksam om någon kan hjälpa mej med tips.

Motor Yamaha 70 hk -90:a.

När jag tog premiärturen härom dagen så visade ekolodet´ batterispännig 14 volt bara efter ett kort tag så märker jag hur batteri spänningen stiger sakta uppåt när den när 16,5 volt larmar ekolodet för för högbatterispännig, kolla anslutningar. Därefter  släcker ekolodet ner.

Jag kollar med en digital multimeter rakt över batteriet när jag kör och mycket riktigt det är 16,5 volt.

Vad kan detta bero på?

Finns det någon form av laddningsregulator på denna motor?

Var kan jag vända mej, Typ specialist på båt elektronik?

Kanske någon annan råkat utför samma sak?

 

Mycket tacksam för tips.   20.gif\

Roki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för samma sak i en Saab 9000 vilket slutade med att ACC-styrboxen och en jäkla massa lampor pajade. Det är fel på spänningsregulatorn vilket du borde fixa innan du förstör något.

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, fel på laddningsregulatorn. Låter som ett verkstadsjobb är jag rädd. Du förstör först elektroniken och sedan batteriet efter ett tag om du fortsätter köra, sorry. :-(

 

Hm, en möjlig ide att prova innan du ringer verkstan; det kan vara dålig kontakt på batteriet p g a oxid:

ta bort anslutningarna till batteriet (med motorn avstängd), borsta rent ordentligt på både polerna och i polskorna med stålborste, sätt tillbaka och dra till dom ordentligt efteråt. Kör en sväng och mät med voltmetern över batteripolerna när motorn är igång. Inte mer än 13.8 max 14V ska det vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14,4v är väl en rätt normalt tal när man kör och det laddar.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roki,

 

Jag hade också tidigare en Yamaha 115 -90. På den var laddningsregulatorn sönder när jag köpte den så den laddade inte alls. Jag köpte ny regulator till den och till min förvåning steg spänningen efter detta upp emot 17 V. Jag blev naturligtvis skitskraj eftersom jag också hade ett ekolod/GPS som inte tål hyr mycket spänning som helst. Jag kontaktade Yamaha återförsäljaren som sa att det är normalt att Yamaha utombordare laddar uppåt 17 V. Hur som helst skall detta på något sätt inte vara skadligt för elektroniken/batteri eftersom strömstyrkan (ampere) inte är så hög (jag är ingen höjdare på el, men detta är vad jag fick förklarat). De sa att om problem uppstår med ekolodet går det att sätta en regulator som håller spänningen till ekolodet stabil. Efter att ha fått denna info körde jag hela sommaren utan att göra något åt det och inga problem med ekolod eller något annat uppträdde heller, så jag antog att det fungerade som det skulle.

 

Med detta vill jag säga att du kanske borde kolla batteri osv. innan du satsar dyra pengar i en ny laddningsregulator od. Om jag har förstått rätt så stiger spänningen ifall batteriet är dåligt eller helt enkelt dåligt laddat. Testa med ett fulladdat batteri som du vet är i bra skick innan du ger dig in på något annat. Ifall det är så enkelt att allting är i skick, men ekolodet ändå slocknar så kanske det vore en idé att sätta in en extra spänningsregulator till ekolodet.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei dere.

16,5 Volt er alt for mye, om oksidasjon eller ikke.

Det tyder sikkert på at regulatoren ha gått på gamledelen.

 

Mvh.

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att få ens t.ex lampor att hålla om man har så hög spänning.
 
Kan du starta motorn med batteriet? Kanske kunde vara bra att testa med annat batteri ändå. Annars anser jag att regulatorn är kass då den inte kan leverera spännning som förbrukarna normalt ska tåla för 12V-installation. 15,5 V kanske kan accerpteras men 16-17 V är på tok för högt med gasande batterier som måste fyllas på i onödan. 
 
Ett par dioder sänker spänningen 1,4 V. Det kanske kan räcka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är som dom säger att strömstyrkan inte är så stark så borde spänningen sjunka dramatiskt om du slår på något som drar ström.

Jag hade en Evinrude som laddade ca 15-16,5 volt, men jag brydde mig inte då jag inte hade nån känslig elektronik.

Sen slutade den ladda, likriktaren var trasig.

Efter byte av den så laddade den ca 13,8-14,0 volt... Så nu är jag nöjd!

 

Angående att göra rent batteripolerna, visst, ingen kontakt med batteriet kan få spänningen att skjuta i höjden, men har det gått så långt så finns det ingen chans alls att kunna starta motorn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...