Jempa 0 Postad 19 April , 2006 Hej! Jag funderar på att köpa en ny båt till denna säsong. Är det ngn som har åsikter om Beneteau 323 så dela gärna med er! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merlin 0 Postad 20 April , 2006 Jag har tyvärr inga egna praktiska erfarenheter ännu från Oceanisen då jag fortfarande väntar på min 343:a. Tittade dock runt mycket på andra båtar (Bavaria, Hanse Hunter, Elan & Jenneau) innan valet föll på Beneteau båten. Smaken är ju personlig och alla dessa är bra båtar, men jag gillar verkligen planlösningen i Oceanisen med en stor akterkabin och en rejäl toalett med separat dusch. Planlösningen är ju densamma även 323:an, om än något mindre. Lycka till med fortsättningen. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 20 April , 2006 Oceanis 323 har samma skrov som First 31 vilket borgar för goda seglingsegenskaper. Dock har man cruisat till den, tycker själv att storskotsystemet inte är helt lyckat. Personligen är min preferens First 31 före Oceanis 323. Generellt så är Beneteau båtar gjorda av enkellaminat, vilket många nordbor har synpunkter på (dvs föredrar sandwich). /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flippe 0 Postad 30 Juni , 2006 Hej, Jag har köpt en Oceanis 323 denna vår och seglade hem den från Tyskland i början av Maj. Eftersom jag haft motorbåt innan så kan jag inte göra några närmare jämförelser med andra segelbåtar men så här långt är vi väldigt nöjda. Precis som många andra som köper liknande båtar på tittade vi också på Bavaria, Jeaneau mfl. Det som fällde avgörande i vårt fall var att vi fastnade för linjerna hos Beneteau samt att Blue Ocean Yachts kunde ta vår motorbåt i inbyte. Till helgen skall vi ge oss ut på 4 veckors semestersegling så antagligen har jag mer erfarenhet av båten när vi är tillbaka. Hittils är jag nöjd med segelingsegenskaperna, båten verkar var mycket lättdriven och med rullsegel är den väldigt lätthanterad. Akterkabinen är det bästa sovutrymmet och på det hela taget är båten väldisponerad. Negativa omdömen är att den har stort vindfång vilket än så länge kan göra mig lite nervös i trånga hamnar, ev. monterar vi bogpropeller efter denna säsong. Invändigt verkar inredningen i körsbär vara ganska ömtålig, det blir lätt repor och skavmärken. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 11 Juli , 2006 Av de tillverkare du nämner håller även jag Beneteau främst och har som sagt länge sneglat på en First 31. /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 11 Juli , 2006 Tycker Hanse där får du bättre kvalitet än bavaria, lägre pris än x-yachts men den kanske är för mycket racing ? First och Beneteau är lite åt bavaria hållet tycker jag. MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 18 Juli , 2006 Har du seglat nån First nån gång? /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 18 Juli , 2006 Håller med om att jag skulle föredra en First 31.7 men har själv seglat en First 33.7 och vi var 8 pers i en vecka och jag minns inte att vi hade problem med kondens. En kommentar, det är enkellaminat i skrov och sandwich (Balsa) i däck. Skulle gärna ha en First 36.7, lite plastig men lätt att sköta. Lite frågeteckan ang djupet i lacken dock. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle_340 0 Postad 20 April , 2010 Det är inte mkt som är samma på en 323 och en 31,7 323 31,7 loa:10,01 loa:9,14 lvl:9,72 lvl:8,78 bred3,26 bred:3,23 osv osv 31,7 är mera race och 323 mera crusing, bra båtar båda två men riktar sig till olika typ av segling. Personligen gillar jag Elan båtarna bättre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser