Behn 0 Postad 19 April , 2006 Hej på er.Jag har tängkt köpa en bärbar dator att ha i båten kopplad till gps som navigerings hjälpmedel. Kan någon ge ett råd om vilken/vilka märken och modeller som lämpar sig bäst? Har tänkt köpa en begagnad men är lite osäker på vad jag ska söka efter.Mina undringar.strömförsörjning.system krav.olika utag, vilka behövs?Kan någon ge mig rådet att köp en sådan den funkar? Det är svårt val har hört om modifierade sinus kurvor? på 220v om man omvandlar strömmen, kan man inte köra med 24 v som båten använder eller 12 v?Är tacksam för svar och råd och kanske lite olika synpungkter,Sen kommer frågan om vilket program man ska skaffa.Eftersom jag fiskar mest så vill jag ha ett som jag kan lägga in vrak och grund positioner med lite info om vad det är.Tackar på förhand för synpunkter och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ghurkas 0 Postad 19 April , 2006 Tjena, När det gäller bärbara så beror det på lite vad du är ute efter. Är det bara sjökort så borde en PIII med 600mhz räcka fint. Vill du även spela DVDer och lite annat smått o gott så får du gå upp lite i prestanda.. Själv så kör jag en PIII med 1000mhz samt en Garmin 76 GPS med serieportsuttag och Tsunamis ´ 99. Skitbra måste jag säga och jag kommer att använda mig av dessa för min Karibien segling nu i sommar. sthlm - Västindien :-) Om du mailar mig privat så kanske jag kan hjälpa dig lite mer. amsterdamonline@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 19 April , 2006 Ska du köra med puck tror jag det räcker med att ha USB-port på datorn men ska du koppla i hop datorn med en GPS är det ju bra med en serieport. Jag skulle tro det är bäst att använda sig av en Inverter med sjysst sinuskurva och köra PC:n på 220v. 12 eller 24 volts systemet varierar så mycket i spänning och droppar grymt då man startar motorn eller kör ankarspel/bogpropp. Jag har själv kört med både bärbar och fast GPS via serieport till laptop med C-map program och det har funkat utmärkt. Detta har jag nu gått bort från och kör numera med en riktig plotter sedan datorskärmarna syns så dåligt i solljus och det blir svårt att hantera musen i högre farter. Ricky www.smuggler.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser