fran 0 Postad 19 April , 2006 Har köpt en DC båt med GPS Plotter Garmin 182, min fundering är hur exkakt är den i sina angivelser? Vågar jag köra båten från Grebbestad till Göteborg trots att jag inte kan kusten? Båten en Uttern D68 hur långa sträcker kan man färdas utan att det blir för långt, några tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 19 April , 2006 Du har en bild som visar satelliter i GPSen, där ser du nogranheten. Är antennen bra plaserad så ska den normalt komma under 6-9meter i nogranhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2006 Den felvisning på upp till 150 m som fanns tidigare är bortaget sen ett par år. Hur stor felvisningen är som max idag vet jag inte men kanske ett 10-tal meter. Onogranheten i sjökortet är nog den största källan till felvisning. Den är ju inte värre än vid navigation med papperssjökort.Du kan naturligtvis navigera sträckan Grebbestad -Gbg med Plottern med tillhörande sjökort. Men du skall alltid ha en uppsättning pappersjökort över den sträcka du skall köra med ombord. Det finns mycket som kan krångla när det gäller det elektriska.Jag vet inte vad en Utter D68 är för en båt, men du kan ju gå innomskärs hela vägen, så det skall inte va något problem. Sträckan är ju ca 75/80 distansminuter.Ett par killar från Lysekil körde en liten styrpulpetsbåt från Lysekil - Grönland - Panamakanalen till Alaska. Det värsta stället du har om det är dåligt väder är Stånge huvud strax utanför Lysekil och kanske Valö huvud mellan Hamburgsund och Bovallstrand. Förutom det kan man alltid smyga sig i lä.Lycka till med färdentommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 19 April , 2006 Får ta och rätta till mitt tidigae inlägg, efter att kolla med vännen tekniknörd. Han gav följande svar. Själva positionsmätningen fungerar genom att man mäter skillnaden i tid det tar för varje satellits signal att nå GPS-mottagaren. Eftersom satelliternas position är känd går det att räkna ut var man befinner sig. Från början användes störsignaler (selective availability, eller SA) så att positioneringen för allmänheten slumpvis hade en felmarginal på 70-100 meter. I maj 2000 plockades störsignalerna för GPS bort efter ett beslut av president Bill Clinton och noggrannheten för en GPS är nu 10-20 meter. I ett svensk- och finskutvecklat system kallat Differentiell GPS, eller D-GPS, används markstationer som ger en noggrannhet på 0,5-2 meter. De billigare GPS-mottagarna brukar dock inte ha stöd för D-GPS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 19 April , 2006 Jag är som en del andra kanske redan vet mycket skeptisk till att använda en plotter som huvudmetod vid navigering. I höstas var vi ute och testade lite olika typer av navigation. När vi kört en sträcka satte vi oss sedan vid datan/plottern för att se hur spåret var utlagt i den. Det var åtskilliga prickar som plottern visade att vi gått på fel sida om och när vi tex låg vid sandhamns brygga visade plottern att vi låg strax bakom hotellet uppe på land. En felmarginal på 26 meter har jag för mej vi räknade ut. Att tex köra efter plotter i mörker är rena dårskapen, plottern ska användas som kontrollmetod och INTE som huvudmetod anser jag. Sen är det inte själva GPS systemet som är svagheten utan det är kombinationen med kartbilden som är inlagd i plottern. Positionerna stämmer ganska bra men sjökortet är så att säga lite förskjutet på många platser (pga att jorden är rund osv). Lycka till!//Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 19 April , 2006 Att köra efter plottern är nog inte så lyckat alltid, men att köra med plotter går bättre. Man ska ju även ha uppsikt på samma sätt som vid manuell navigering när man använder plotter. I dimma/regn har GPSen svårare att hitta satelliterna och nogranheten blir sämre, då kan det bli knivigt i trånga passager när nogranhten växlar mellan 10-50meter. Att lita blint på plottern vill jag inte göra, men visst har jag en som hjälp i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 19 April , 2006 Ja det är ju precis så en plotter ska användas. Men det finns på tok för många som tror att en plotter är tvärsäker och att det är allt man behöver. Kan ju fundera va folk tänker med när de kommer i en trång farled in till en hamn i ca 30 knop utan radar i tjock dimma? Förra sommaren körde en kille rätt upp på land strax utanför Öregrund. Det var kolsvart ute och han körde i ca 25 knop. Hans förklaring var att han hade kört efter plottern men att den slocknade och sen medans han försökte få igång den igen så hann han köra upp på land. Det man då kan undra är om man inte drar av på gasen när plottern slocknar ens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 April , 2006 Säger som andra, en GPS är exakt i sig, inom en 5-10 meter. Helt oberoende av hur långt man åker. Dvs om du sätter en waypoint vid hemmabryggan, åker en sväng och sedan parkerar på samma ställe så visar den samma ställe som när du började. Sedan kan du i kartbilden stå 30 m uppe på land i båda fallen, men det beror på kartdatat. GPSen visar rätt. Om man inte har några andra referenser än plottern skulle jag hålla mig åtminstone en 0,1-0,2 distansminuter från alla hinder, minst. Notera att delar av sjökorten baserar sig på sjömätningar handritade på 1800-talet. Långt innan GPS fanns. Men om man ska igenom ett sund smalare än så? Då kör man lugnt och försiktigt och ser sig för. De båtförare som drar i 25-30 knop utan att se något annat än plotterbilden blir färre och färre, avgång p g a naturligt urval kallas det. Se bild. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 19 April , 2006 Ja förhoppningsvis så börjar det bli färre, men finns fortfarande på tok för mpnga. Mycket vacker fickparkering på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 20 April , 2006 När man markera en waypoint och sedan kommer tillbaka tillsamma plats så visar sig dom inte stämma. Om vi säger att du har en nogranhet på 10meter när du markera den och har samma nogranhet när du kommer tillbaka, så kan du komma upp till 20meter fel. Har man fått en waypoint av polaren till fiskegrundet som han markerade en regnig dag med en nogranhet på 90meter kan det bli riktigt skoj. Med några år i hobbyn geocahing har jag lärt mig missvisning den hårda vägen, leta efter gömd lite plast burk i skogen. När det är svag mottagning och nogranheten hoppar mellan 6 och 150 meter kan det kännas hopplöst, särskilt med tanke på att den som lagt wapointen har haft samma problem. Vad geocaching är? Läsa på http://www.geocaching.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 20 April , 2006 Hade du rätt kartdatum inställt? Med så många fel tycker jag det låter som om du inte hade det. Jag har bara upptäckt sådana fel ett fåtal gånger och då har kunnat konstatera att felet låg i sjökortet vilket är det vanligaste. M.v.h. Rige-Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Ja kartdatumet var rätt. Det kanske lät som att det va väldigt stor del av prickarna som visades fel, så farligt va det kanske inte med tanke på hur många vi passerade men å andra sidan räcker det ju med 1 prick för att det ska kunna gå riktigt illa. Jovisst kan säkert prickarnas position ibland vara fel men med tanke på felmarginalen när vi låg vid kaj och jämförde positionen som plottern visade och vår verkliga position så inser man ju ganska snabbt att det inte går att navigera säkert i skärgård med plotter som huvudmetod. Men som sagt, det är en utmärkt kontrollmetod och ett mycket bra hjälpmedel. //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 20 April , 2006 Ohoj era båtmuppar! Tänkte bara flika in med att dekära prickarna som är utsatta i sjökortet inte ligger på exakt samma ställer i geografin som på kortet. VA, gör dom inte? NEJ! Varför? En pricksymbol är ca 3 mm hög i papperskortet. I skala 1:50000 blir det 150 meter. Försök att rita pricken på rätt ställe i förhållande till en grynna i tex ett sund som är kanske 50 meter brett. Det går inte. Hur gör man när man lähgger ut prickarna då? Jo, man tar o lägger pricken där den på bästa sätt skyddar leden från grynnan ifråga och så ritar man cymbolen i kortet där den bäst får plats o syns Med andra ord kan det lätt hända att plotter ritar spår på fel sida av prickcymbolerna i kortet. Sådetså. O det heter messerschmidt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Ja men å andra sidan har nog de flesta här räknat ut att det är svårt att få nån noggranhet vad det gäller symboler och liknande i sjökort. Att symbolen är ca 3mm hög har ingen större betydelse tyvärr, det är nämligen den lilla ringen länmgst ner på symbolen som visar positionen! Skit i allt som ha rmed prickarna att göra i frågan då. Ta en plotter och sätt dej och åkt runt i någon relativt tät skärgård. Låt plottern vara på och sätt dej sedan ner när du kommer hem så kommer du få se att det inte är omöjligt att du varit uppe på land ett antal gånger enligt plottern. 26 meter är en del, och vad säger att det är nån slags maxgräns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 20 April , 2006 Instämmer till fullo med att plotter/dator inte går att använda som huvudmetod vid vavigation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 20 April , 2006 Skönt att höra.. Sorry om jag bidrog till at sjövettstråden låstes men kändes som den hade besvarats tillräckligt och att det andra samtalsämnet som kom upp faktiskt är rätt komiskt. Fram me papperssjökorten, släng dom i sjön och fortsätt glo på i plottern! Lycka till me grynnorna i sommar//mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rige-Per 0 Postad 21 April , 2006 Helt riktigt, det är den lilla ringen vid basen på symbolen som visar den riktigaste positionen. När plottern visar att man kört på land så brukar felet ligga in sjökorten, dom är inte så exakta som man gärna vill tro. Ta t.ex. Skillinge på Östertlen, där ligger man förtöjd uppe på kajen enl. plottern oavsett vilka elektroniska kort man har så felet är nog att finna i papperskorten. När man kör på plotter i trånga lägen så gäller det att hänga med visuellt. Det kan bli fel att gå helt blint på plottern. Å andra sidan så har jag gått in vid en angöring för tidigt för att spara väg. Då fick jag passera mellan två stenar som låg awash så jag såg dom på finalen. Jag checkade på plottern när jag passerade och där stämde det, den visade precis mitt emellan. Utan plottern hade jag aldrig chansat på den vägen så den kan vara till stor hjälp också. En annan gång var jag navigatör på en båt i Rugenområdet och rorsman rundade en röd farledsprick och gick på nästa men plottern visade mej att det fanns ytterligare en att runda vilket stämde med verkligheten. Jag kunde rätta till misstaget och vi slapp att gå på grund. Som med allt annat så finns det fördelar och nackdelar. M.v.h. Rige-Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 21 April , 2006 Hej! Vad gäller noggrannhet så är en plotter fuult tillräcklig som huvudmetod, förutsett att man precis om när man navigerar med papperskort tittar upp på verkligheten ibland. Även om man vid extremt sällsynta fall kan ha ett fel på 150m så bör man upptäcka detta om man tittr ut. Jag skulle vilja träffa den som under normal skärgårdsnavigation kämpar med död räkning och pejlkompasser för att sätta krysset inom 20 meter i kortet. Däremot kan man diskutera det vettiga i att kasta loss utan papperskort ombord. Elektronik är betydligt känsligare än papper. I dag är det tillåtet även för handelsfartyg att segla utan papperskort, förutsatt att man har två av varandra oberoende navigationssystem. Själv skulle jag aldrig få för mig att knyta loss bryggan utan papperskort, transportörer, passare och pejlkompass ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 April , 2006 Den som passerar Vättern i sommar kan ju försöka passera skäret Lakaskär endast med hjälp av plotter (glöm inte att ta med flytväst och extra propeller) Troligen liger skäret fel även i papperskorten, men det är det ingen som reagerar på, men när spåret på plottern ligger på fel sida om skäret blir man lite fundersam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 22 April , 2006 Alla har vi egna uppfattningar men jag håller hårt fast vid att Plotter inte är en bra Huvudmetod, däremot en bra kontrollmetod. Jag kanske inte har framfört det tillräckligt tydligt men jag tycker att plotter är utmärkt att ha och det är ett jättebra hjälpmedel, det jag tycker är synd är att många tror att med en plotter så överlever man allt och kan navigera i vilka vatten som helst. 150 meter kanske inte är så mycket mitt ute på Ålands hav men det är en grymt stor osäkerhet om vi börjar pratat sund som är 50-75 meter breda. Givetvis stämmer också plottrarna exakt ibland eller oftast kanske men på sjön räcker det med att det inte stämmer riktigt 1 gång för att det ska kunna gå riktigt illa! Tror detta är ganska slutdiskuterat för min del för vissa verkar inte vilja hålla med om att om positionen visas uppe på land trots att båten ligger i vattnet så är det ingen bra huvudmetod och det spela rnog ingen roll hur många gånger jag berättar om hur vi testade att navigera med plottrar i höstas så är det ändå så att det går hur bra som helst. Tänkte därenmot avsluta med en bild på metodcirkeln, använder man den som mall för sin navigation så tror jag att man klarar sej ganska långt även om saker alltid kan gå fel ändå. Trevlig Sommar//Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 22 April , 2006 Måste bara säga att jag är grymt nöjd över min paintritade metodcirkel. Erkänn att ni tycker den är ätt fin för att vara gjord såhär framåt kvällstimmarna? Släng dej i väggen leonardo, tack för mej//Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser