Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
keysersoze

Evinrude 30hk topplockspackning

Rekommendera Poster

Ska byta topplockspackning på min motor & undrar nu om det är någon som vet om jag behöver använda mig av en momentnyckel och isf hur hårt ska den dras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för mig är det självklart att använda momentnyckel, oftast brukar det stå i en verstads handbok hur mycket moment man ska dra, det står troligtvis inte i instruktions boken, ring till någon som kan motorn och fråga, eller köp en verkstads handbok!

Normalt så är momentet mycket mindre än man tror, eftersom det är en packning i mellan, den kan lätt gå sönder om man drar för hårt!

Och glöm inte att kors dra skruvarna, för om du inte gör det kan du nästan vara säker på att det kommer att läcka!

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att motorn är 2 cylindrig och att du har 11 bultar i toppen. Dom borde vara numrerade brevid bultarna och någonstans mitt i toppen lär åtdragningsmomentet stå. Bultarna lär vara numrerade uppifrån från vänster till höger 9, 10, 5, 6, 11, 1, 2, 4, 3, 7, 8. Dra dom i den ordningen med 1 kpm. När alla är dragna så dra dom med rätt moment (bör vara 2,8 kpm). Sen ska dom egentligen inte efterdras men om du använder dom gamla bultarna så tvingas du nog göra det ändå efter några gångtimmar.

(en detalj bara, bultar har inga gängor då heter det skruv. Är den delvis gängad kan den heta skruvbult så det så! Så jag har kanske lite fel i mitt inlägg som kallar det för bultar men då begriper folk iaf vad man menar...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...