Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
lada

HR 435 med Suzuki el. Tohatsu

Rekommendera Poster

Tjena...

Väljer mellan 2 alternativ 30hk-40hk motor till HR435. Det skiljer 20` i pri mellan Suzuki och Tohatsu till den senares fördel. Vad ska jag ta ?

Mest trolling på låga varv å farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej du skriver inte vad det är för sorts motorer om det är fyrtakt insprutad tvåtakt eller vanliga tvåtaktare.skriv ner vilka du väljer på så kommer svaren ganska omgående- mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har valt en Tohatsu 25 Hk fyrtaktare till min HR 410 efter rekomendation av båthandlaren som själv trollinggfiskar av flera skäl:

 

- Klarar låga varv.

- Hade både trim och tilt samt elstart.

- Kändes prisvärd, det är trots allt en mindre plastbåt vi pratar om.

 

Han bedömer att jag kan toppa 24 knop. (25 om jag bantar lite..:-)

Det finns numera en 30 HK fyrtakt men det kändes som för mycket pengar för att få 5 hk, det ä ju inte faten som var det primära.

Kollade på 2-takt insprutning men den var för tung för min båt och jag antar att den är det för din också.

 

Du kan se ekipaget i min sjöbod om någon vecka.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Skulle aldrig köpa en HR435 för trolling. Har precis sålt min HR435 efter att ha haft den ett halvår. Om du tänker på 2-takt så är den inte bra för trolling, hade själv en 2-takt tohatsu 40hk. Båten är lätt och plan undertill vilket gör att den lätt blir tagen av vinden eller vill byta kurs vid trolling. Sedan är kvlitén under all kritik. När jag trollade med min båt lossnade räckena när jag fick hugg.... Mycket jobbigt att skruva dit igen. Hela båtens konstruktion är dålig med självläns mm. Om du ska köpa från skoter anders som jag oturligt gjorde så tänk om. Han har bra priser men serivce mm är under all kritik. Har numera Yamrin och Yamaha fyrtakt och ångrar verkligen inte köpet fastän den var dubbelt så dyr som min gamla HR435.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på den också men ångrade mig och valde en 410 istället, vilket kanske var tur då.

Har sökt information om Skoter Anders men inte hittat något. Jag har varit fundersam på varför han är så otroligt billigare än alla andra.

Köte dock båten på annat ställe.

 

//Calle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, när jag tittade på HR410S så sa säljaren till mig att det funkade med 40 Hk 2-takt och insprutning. Jag valde dock en Bella 440R istället, känns mer robust och stadigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, 40 hk 2-takt men max 25 hk 4-takt, men det berodde mera på motorvikten och vad försäkringsbolaget sade.....sen är det ju en prisfråga också.

(Nu finns det en Tohatsu 3o hk 4-takt som klarade vikten men var för mycket dyrare)

På en båtaffär i Sörmland fanns det en HR 435 med 75 hk tror jag att det var.

Jävlar vad det går undan i den båten sa försäljaren men försäkringsbolaget sa NEJ.

Kollade faktiskt också på en Bella men vi har ingen sån båtaffär här så det fick bli en HR.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...