Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Freppesito

batteri och laddning landström ??

Rekommendera Poster

tjena,

 

har 2 förbrukningsbatterier á 75 amp och ett startbatt på 75 amp

dessa bankar är uppdelade med skiljerelä och separata brytare.

nu till frågan , jag har en landströmsladdare och en solpanel och sen laddning från motorn,

 

problemet nu är att hur mycket jag än laddar så kommer inte volten upp mer i (viloläge) än 12,5 v på förbrukn.batt . landladdaren är kopplad på startbatteriet,och solpanelen är kopplad till förbrukningsbatt.

 

kan det vara bättre att dra landladdaren till förbrukningsbatterierna direkt istället för till startbatteriet (som nu mäter 13,5 v fullladdat.)

 

eller är förbr. batt dåliga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fulladdat batteri skall ge 12.76 volt i viloläge.

 

Under gång kommer man upp i ca 14.4v när generatorn laddar.

 

Jag skulle kolla batterierna med en batteritestare, låter som dom inte är helt ok!

 

Vet ej hur du använder batterierna vid gång respektive när du ligger still men jag skulle koppla solcellen till förbrukninsbatterierna.

 

Vid gång kan du ladda alla via generatorn och när du ligger i hamn slår du bort startbatteriet som ej belastas och bara använder förbrukningen.

 

Om förbrukningen tar slut slår man bara över till starten och startar sedan till alla när man fått igång båten och åker....

 

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du inte har ett spänningsstyrt skiljerelä utan ett relä (typ skyllermark) som styrs av tändningsnyckeln eller generatorn. Då kommer laddningen aldrig att kopplas över till förbrukningsbatterierna om inte motorn körs. Eventuellt kan ett spänningsstyrt relä ha fel spänning inställd.

 

Enklaste sättet att fixa till ditt system är att koppla all laddning utom generatorn till förbrukningsbatterierna. Generatorns laddning räcker oftast för att hålla startbatteriet fräscht.

 

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan överväga att parallellkoppla båda batterierna (om de är av samma typ), samt förse dem med en spärr mot djupare urladdning.

 

Då kan all laddning alltid ske till dessa oavsett varifrån den kommer.

 

Med båda batterierna parallellt får du mer än den dubbla urladdningskapaciteten vid samma livslängd på batterierna, för vart och ett får mindre strömuttag än ett enda skulle haft, och mindre strömuttag ger större kapacitet.

 

Om du t.ex. tar ut 40Ah ur två batterier i stället för ett, kommer det att vara lättare för dina laddare att få in motsvarande efteråt, för två batterier tar lättare emot laddning än ett.

 

En produkt som medger sådan användning är Battery Brain. (för kappseglaren kan det i stället vara frestande att helt sonika lyfta ur startbatteriet, det åker bara med som dödvikt i alla fall) Battery Brain säkerställer att man kan starta motorn även om man fumlat med för stor urladdning. (Den slår från batterierna vid 20% kapacitet kvar, vilket lätt räcker för en normal motor att göra åtskilliga startförsök med)   

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Steb!

 

Det som fattas på Skyllermarks kopplingsschema är hur man skall

koppla in en 1-2-both brytare i en lösning som denna.

 

Har ni sett något bra schema där detta framgår tydligt?

 

//Selor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, det ser ut som att jag ska koppla in landströmsladdaren till fröbrukningsbatterierna istället. det verkar bättre och det är ju så det är kopplat enligt skyllermark..

 

kopplar om ikväll och laddar vidare så ser vi vad som händer.

 

ciao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är problemet löst.

 

mitt elsystem är kopplat enligt skyllermarks men med skillnaden att landladdaren var kopplad till startbatteriet istället.

efter att jag ändrade det visade voltmätaren på panelen under laddning 14 volt och efter 3,5 timme gick laddaren över till underhållsladdning och jag stängde då av den och då visade det 13 volt i viloläge på panelen.

 

problemet löst och allt är nu bra.  tack för hjälpen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...