Zator 0 Postad 17 April , 2006 Hej! Är det ngn som kan hjälpa mig med en lösning. Jag har en mindre båt med hardtop. Till navigationen använder jag en bärbar dator. Mitt problem är att jag har svårt att se skärmen. Har byggt en trattliknade konstruktion dock är det fortfarande svårt att se skärmen. Ngn som kan hjälpa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 17 April , 2006 Hej!!! Du kan ju alltid bocka till en plåt, likt en sådan som tex brukar sitta på radarmonitorer. Och kanske montera några slags snabbfästen så den blir lätt att plocka av och på... Har samma planer själv men är fortfarande kvar på ritbordet... Alternativt går det säkert att hitta något motsvarande i plast... Lycka Till !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 April , 2006 Tyvärr, det är nackdelen med LapTop i båten. Dom är gjorda för kontorsmiljö och inte sommarsol. Det är en billigare lösning, helt enkelt. Det finns ju plotters med skärmar som har ljusstyrka för soliga dagar, men dom kostar också därefter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 17 April , 2006 Lap-Top är skit i utemiljö med starkt solsken! Jag kör en vanlig S/V Garmin GPS 72 ett hederligt sjökort av papper ... fungerar perfekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 17 April , 2006 Hej Har en skärm som användes till min tidigare laptop, optimalt skyddad från sol. Om du vill kan jag ta ett foto på den på onsdag, när jag är ute vid båten.? /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 April , 2006 Synd men det finns nog ingen positiv lösning på kombinationen Laptopp och ht-båt. Det något kryptiska svaret är baserat på att en ht-båt inte har de inneutrymmen/vattenfria ytorna som krävs för att en Lapptopp skall trivas. Plus det faktum som du redan nämnt, solsken. Som parentes kan nämnas att jag kvaddat 2 bärbara i båt innan jag nu insett att ekvationen inte går ihop. Lösningen blev byt båt så nu har jag ett riktigt inneutrymme där den bärbara klarar sig från vatten. Som någon redan rekommenderat skaffa dig en GPS, denna blir i längden avsevärt billigare i inköp och drift. Bruka sedan Lapptoppen när och där du har lämplig miljö ex ej sol och risk för vattenstänk./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 21 April , 2006 För det första så tycker jag.. Skit i lapen och släng upp ett sjökort. Måste du ändå prompt ha lapen där, så köp en HP, oslagbara skärmar (Macs grafikerskärmar undantagna, men de kostar).. Jag kör HP sen ett par år, det enda problemet med solen där är när man har den i ögonen, men då ser man åa andra sidan inget annat heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser